Lärt mig en bra sak idag. Ni vet, när man köper herrskor så är snörena sådär svinsmala och liksom lite blanka? Och så håller knutarna i evigheter. Lite så som man vill att kängsnörena ska vara? Hur länge håller egentligen ett par såna där skitsnören man får med kängorna egentligen? De är ju luddiga innan man ens trätt dem. Dessutom, knutarna går upp i vänster varv.. Enter skosnörestricket.
Jag testade med två par vanliga bomullssnören och det funkar utmärkt. Du behöver följande:
*Skosnöre, helst naturmaterial (elementärt kan tyckas)
*Bivax
*Strykjärnur, ju äldre ju bättre. Ånga är töntigt.
*Hushållspapper
Gnid in generöst med bivax på snöret. Dra det sen mellan fingrarna tills det är jämnt utsmetat. Ringla ihop till en kringla. Lägg mellan hushållspappret och pressa med strykjärnur. Bivaxet smälts in både i snöret och pappret. Snöret kommer se ungefär ut som tidigare, dock något strävare och lite blankare.
Så vad har man nu uppnått? Snörena kommer bita bättre i knutar, de kommer få något högre sträcktålighet, och nötningstålighet. Vidare kommer de inte absorbera lika mycket vatten och smuts. Mycket vinster för ett par minuters arbete.
Varsågoda!
(ett tips hittat i allt i hemmet -58, på den tiden det var en bra tidning)
Jag testade med två par vanliga bomullssnören och det funkar utmärkt. Du behöver följande:
*Skosnöre, helst naturmaterial (elementärt kan tyckas)
*Bivax
*Strykjärnur, ju äldre ju bättre. Ånga är töntigt.
*Hushållspapper
Gnid in generöst med bivax på snöret. Dra det sen mellan fingrarna tills det är jämnt utsmetat. Ringla ihop till en kringla. Lägg mellan hushållspappret och pressa med strykjärnur. Bivaxet smälts in både i snöret och pappret. Snöret kommer se ungefär ut som tidigare, dock något strävare och lite blankare.
Så vad har man nu uppnått? Snörena kommer bita bättre i knutar, de kommer få något högre sträcktålighet, och nötningstålighet. Vidare kommer de inte absorbera lika mycket vatten och smuts. Mycket vinster för ett par minuters arbete.
Varsågoda!
(ett tips hittat i allt i hemmet -58, på den tiden det var en bra tidning)