Skosnörestricket

Lärt mig en bra sak idag. Ni vet, när man köper herrskor så är snörena sådär svinsmala och liksom lite blanka? Och så håller knutarna i evigheter. Lite så som man vill att kängsnörena ska vara? Hur länge håller egentligen ett par såna där skitsnören man får med kängorna egentligen? De är ju luddiga innan man ens trätt dem. Dessutom, knutarna går upp i vänster varv.. Enter skosnörestricket.

Jag testade med två par vanliga bomullssnören och det funkar utmärkt. Du behöver följande:
*Skosnöre, helst naturmaterial (elementärt kan tyckas)
*Bivax
*Strykjärnur, ju äldre ju bättre. Ånga är töntigt.
*Hushållspapper

Gnid in generöst med bivax på snöret. Dra det sen mellan fingrarna tills det är jämnt utsmetat. Ringla ihop till en kringla. Lägg mellan hushållspappret och pressa med strykjärnur. Bivaxet smälts in både i snöret och pappret. Snöret kommer se ungefär ut som tidigare, dock något strävare och lite blankare.

Så vad har man nu uppnått? Snörena kommer bita bättre i knutar, de kommer få något högre sträcktålighet, och nötningstålighet. Vidare kommer de inte absorbera lika mycket vatten och smuts. Mycket vinster för ett par minuters arbete.

Varsågoda!

(ett tips hittat i allt i hemmet -58, på den tiden det var en bra tidning)

Det kanske man får testa. Ska precia vaxa min beppe-Barbour-hatt ikväll. Genom att vaxa tror jag att det inte kommer att regna på jakten. Hade jag inte vaxat så skulle det ha regnat.
images

PS. Kaffefilter och strykjärn är ett grymt husmorsknep att få bort stearin ur tyg med.

Det kanske man får testa. Ska precia vaxa min beppe-Barbour-hatt ikväll. Genom att vaxa tror jag att det inte kommer att regna på jakten. Hade jag inte vaxat så skulle det ha regnat.
images

PS. Kaffefilter och strykjärn är ett grymt husmorsknep att få bort stearin ur tyg med.

Stiligt. Annars kan du ju ta med ett regnställ, en gammal garant för strålande väder.

Husmödrar hade så sjukt mycket bra knep. Majsdeg på majsmjöl och litet vatten för att ta bort fettfläckar från tyg och tapeter... T.ex.

Nja, anledningen till att knuten går upp är för att vi knyter den fel...

Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=zAFcV7zuUDA

Jag vet inte om du skrev ditt inlägg efter du emottagit ett hårt spadslag eller om du inte riktigt tänkte efter. Om man har knytit samma knut på sina skosnören och det funkar på majoriteten av skosnören knyter man inte fel... Och dessutom antar du att du vet hur jag knyter. Nu har jag skrivit att snörena biter bättre, så oavsett hur någon knyter så kommer knuten sitta bättre.

Men visst, fortsätt du att hävda att alla knyter fel om det ger dig nåt. Vad är du, femton?

När jag var barn bad mina kompisar mig att knyta skorna åt dem för att det höll bättre men i vuxen ålder har jag insett att mitt sätt var fel sätt att knyta skor. Nu gör jag ett extra varv med öglan och får således en supervariant av min felknutna knut men trådskaparens poäng kvarstår. Vi måste besluta nu huruvida vi ska köra över vederbörande och gå in på en off- topicväg och diskutera olika skoknutar eller berömma vederbörande och på något sätt försöka bibehålla trådens kärna, dvs impregnering av skosnören. Man skulle också inom trådens härad kunna teorisera om huruvida det har utvecklats bättre substanser än bivax under de senaste 55 åren eller om det fortfarande är det mest optimala substratet att använda. Kan man använda micron istället för strykjärn? Är bivax fortfarande tillgängligt på samma sätt som för 50 år sedan? Finns det numera förhöjd kunskap om bivax som säger att det ska värmas upp till en viss temperatur för att förhindra att verroakvalster och andra bisjukdomar sprids runt i naturen genom våra skosnören? Vem är jag att svara på dessa svåra frågor? Jag är bara maskintekniker. Dessutom knyter jag skorna fel...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg