Skosnören

Köpte Dyneemasnören med polyesterstrumpa på Bauhaus men det var typ 10 år sedan. Nu tror jag det kan vara jollebutiker eller glidskärmsföretag som har liknande. Utmärkta som kängsnören.

Liknande denna
men 2 eller 2.5 mm passar bättre för mig.
https://www.onedesigncenter.se/prod...yRQzFoVfNlAgOAEvEcjJNoFZE1rdFygxoCEmkQAvD_BwE är nog ett bra köp men 50 meter skosnören är kanske väl mycket speciellt som hållbarheten är outstanding.

Thure

Senast ändrad:
Köpte Dyneemasnören med polyesterstrumpa på Bauhaus men det var typ 10 år sedan. Nu tror jag det kan vara jollebutiker eller glidskärmsföretag som har liknande. Utmärkta som kängsnören.

Liknande denna
men 2 eller 2.5 mm passar bättre för mig.
https://www.onedesigncenter.se/products/armare-litslina-dyneema-2-5mm-50m-bla-vit?currency=SEK&variant=31321807257642&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google Shopping&stkn=9f3435ba890c&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwp8--BhBREiwAj7og1xOfXkYsPtyXhvblSZ6ucYyRQzFoVfNlAgOAEvEcjJNoFZE1rdFygxoCEmkQAvD_BwE är nog ett bra köp men 50 meter skosnören är kanske väl mycket speciellt som hållbarheten är outstanding.

Thure
Troligen bra styrka men blir det inte för glatt för att få knuten att hålla?

Helt OK beträffande knuthållning tycker jag. Räcker för en hel dags skridskoåkning

Den jag länkade till ovan har dessutom lite polyamid inblandad i strumpan för knopfriktion.

Thure

Troligen bra styrka men blir det inte för glatt för att få knuten att hålla?
Precis min erfarenhet av att ha dynema som skosnören. Man kan öka friktion genom att vaxa, låter motsägelsefullt med vax men det hjälper lite- dock inte perfekt.
Fallskärmslina (kallas även paracord) är tåligt och bättre friktion enligt min erfarenhet.

Bäst är att lära sig en annan knop för skorna än klassisk rosett så kan man använda även glatta snören.

/Patrik

Vad gäller vandringskängor så kör jag med läderremmar som jag smörjer in med läderolja. Jag har en rulle som jag köpte (25 m) på Slöjddetaljer i Stockholm vid genomresa för 6 år sedan (ligger nära Centralstationen) Jag enkelt kan klippa till rätt längd när det behövs. Det är inte ofta:). Vandrade tex Gröna bandet för några år sedan och läderremmarna höll alla 8 veckor utan problem, bara lite infettning ibland.
Jag började med läderremmar under min värnplikt, 12 månader i Kiruna 1973-74, då vi hade läderremmar i FM:s kängor. Vi fick också efter 3 månader bära privata kängor så det blev det mina Granige men då med läderremmar.
Vintertid så har jag egengjord kängsnören av Paracord med krympslang. Det har ju också nämnts tidigare i tråden. Håller länge och glider inte. Är ute minst 50 dagar varje säsong (är pensionär(y)) huvudsakligen på långfärdsskridskor men även skidor. Så jag tycker att jag hittat kängsnören som håller länge och sitter bra.

Senast ändrad:
Precis min erfarenhet av att ha dynema som skosnören. Man kan öka friktion genom att vaxa, låter motsägelsefullt med vax men det hjälper lite- dock inte perfekt.
Fallskärmslina (kallas även paracord) är tåligt och bättre friktion enligt min erfarenhet.

Bäst är att lära sig en annan knop för skorna än klassisk rosett så kan man använda även glatta snören.

/Patrik
Glömde säga att min erfarenhet av dynema som skonsöre (har provat) är att de är dragstakra men inte så nötningsstarka - jag har gnagt hål på ytterskalet på dynema med friktion mot skosnöreögla - inte dag 1 direkt men efter ett tag. Dynema är lite för styv för att vara ett bra skonsöre och det tror jag ökar friktionen mot öglan - lite oföljsam.

Tror mer på paracord eller til kängor läder men lite svårt att hårt dra åt lädersnören är min erfarenhet.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Skosnören och kängsnören Kläder 17
medic Skosnören Kläder 12
tango Hur undvika avmantlade skosnören? Kläder 8
adventure_transport Bra skosnören? Kläder 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg