Jag skall gå sörmlandsleden i sommar och var nere på stan och testade skor. försäljaren rekomenderade ett par Haglöfs Hawk men jag tyckte att dom såg lite stora, klumpiga och varma ut.
vad tycker ni? är det värt? eller har ni nåt tips?
Jag har hittat en viktsuppgift om 735 gram. Jag
antar att de menar 1470. Skon är av ungefär den storlek som man använder vid alp- eller fjällvandring, fast tyngre än ex.vis mitt par som väger 1100 gram. En icke stegjärnsfast känga ska omöjligt behöva väga mer än 1400 gram paret och det är ett absolut övre tak.
Men, jisses, nu talar vi ju om låglandsvandring, därtill på stigar!!!! Då kan man utan vidare använda vanliga löparskor, kanske ett
uttjänt par (man blir dock rätt skitig om fossingarna), eller låga skor med kraftig sula, som Icebug eller Keen eller - ja, det finns hur mycket som helst. De senare väger sådär 1 kg (PARET, förstås)-
Nästa gång jag går på låglandet, om det blir nån nästa, använder jag förmodligen mina New Balance som väger sådär 750 gram (PARET; alltså). Sulan är bredare mot botten vilket ger ett väldigt stabilt steg.
Skon har därtill ett ovanligt bra hälgrepp, dvs. råkar du trampa ner i geggan blir skon troligen inte kvar där.
Jag misstänker att den här försäljaren skulle rekommendera vadhöga 1.8-2 kg tunga kängor till fjällvandring. Försäljare vill gärna sälja stora, tunga skor och kan med lika gott samvte rekommendera 85-literssäckar till en veckovandring i fjällen. Stort och tungt kostar mer.
I andra forum framkommer att många klarar sig bra ex.vis i fjällen med sådana låga skor som jag nämnt ovan.