så här tycker jag...
Visst måste man få behandla saker om igen och fråga om saker som redan frågats. Men om man först tittar igenom alla aktuella gamla inlägg och recensionsbanken ökar chanserna för att man kan göra ett bra inlägg med en bra frågeställning som berör de oklarheter som fortfarande finns!
Några exempel är KAP-köket......ja det går att köra på bensin, fotogen, tändvätska, flygbränsle....något som Peter Ask redogjort för hur många gånger som helst... Klart att han lackar! Hur mycket kostar ett Kap-kök? nVar för inte titta på inlägget med en nära nog identisk rubrik som redan finns på forumet??? OJ! Där fanns visst redan svaret! Nu har Peter tom gjort en hemsida om KAP för att slippa svara på alla frågor! En mycket bra hemsida som jag och andra på forumet börjat hänvisa vilsna KAP-intresserade till!
Ett annat klassiskt exempel är "Jag har bestämmt mig för att köpa ett kvalitets tält, har tittat på hilleberg men de är dyra är de värda sitt pris och vilken modell ska jag ha? saka funka i svenska rfjällen året runt och inte vara tungt. Vi kommer vara två personer."
Svaren blir då nästan lika säkert. Ja hilleberg öär värt pengarna! Satsa på Ett nammatj 3 GT så blir du inte besviken... En annan säger Nammatj 3 GT är onödigt stort och tungt Nallo 2 är rymmligt nog, enda nackdelen är den stundtals dåliga ventilationen men å andra sidan är ingången betydligt trevligare än Nammatj! en tredje, Satsa på Staika lite tyngre men betydligt stabilare och självstagande.... en Fjärde Hilleberg tält blåser bort om det blir storm, ska du överleva i fjällen måste du ha ett TNF VE-25, ett bibler eller ett Moss. En femte Nammatj 3 GT verkar var bästa kompromissen för mig vad gäller storlekoch vikt men jag har hört att är man längre än 170 cm blir sovsäcken blöt eftersom innertältet hänger ner.
Ännu en person Ja så är det. Ytterligare en kommentarjag är 186 cm och det är inget problem, på vintern drar jag jackan över sovsäcken. Efter ytterligare diskussioner om vilken storlek som är bäst så sutar det som vanligt med att den som skrev första inlägget köper ett Nammatj 3 GT (oväntat) ;-) .....
Jag har själv varit med och frågat och senare försökt att ge råd men det är helt klart inte lika kul att svara på samma fråga den femte gången. Resultatet blir att terogna utsidanmedlemmar som sitter på mycket kunskap (i dessa fall exempelvis Johan Rundberg och Peter Ask) tillslut tröttnar och slutar att svara!!!!! I samma stund som detta sker förloras en stor poäng med forumet och detta håller på att ske och bli allt vanligare på forumen!!! Ett varnande finger alltså...
Har man dock läst på all information som redan finns så kan man ställa en intressantare fråga med en ny vinkel eller be om vidare kommentarer på det hela.....och på så vis blir det liv på forumet igen.
Jag börjar i alla fall tröttna på frågor som Vilket tält är bäst? Vilka turskidor är bäst??? Vad ska grejerna användas till undrar man ju....istället för att för 300de gången ställa den frågan tillbaka så skiter man i det hela! Mer precisa och nya frågor behövs!!!
Jag har många gånger skrivit leta bland gamla forumen och skickat länkar precis som så många andra. Man undrar om de som skriver frågan är så lata att de inte orkar leta själva så de låter andra göra jobbet eller om de bara inte fattar hur man gör?????
Så tycker i alla fall jag! Visst får man ha visst överseende med nybörjare och att viss uprepning alltid kommer ske men de allra flesta verkar inte ens försöka att leta.
/Andreas