Ju mer "nybörjare" man är, desto mindre behov har man av specialskor, tycker jag (för att man inte har styrka eller teknik att göra mer avancerade move), så i ditt fall är det kanske bättre att köpa ett par skor som inte är extremt inriktade mot bouldering, men också inte jättebekväma skor för då blir boulderingen inte lika rolig.
That being said, så är det inte jättestor skillnad mellan skor som används av extrembouldrare och skor som används av extrema sportklättrare. För bouldering är det generellt viktigare att det går att heelhooka bra om du klättrar brant, medan vertikal bouldering är väldigt lik vertikal/lätt överhängaden sportklättring.
Skor som du har till bouldering kan ju också vara mindre, eftersom de inte sitter på lika länge. Kardborre är bra, så att du kan ta av skorna mellan pressen och smyga runt i dina flip-flops.
Till slut så är min erfarenhet att av de ledande märkena så är inget bättre än något annat (vad gäller prestation), det handlar helt om vad som passar din fot. Alla vet ju att kvalitén på 5.10 suger, men för mina fötter finns inget bättre, så jag är en sucker som måste köpa dem...