Skor för Bouldering

Hej! Jag har precis börjat bouldra, skulle vara väldigt tacksam för tips om bra klätterskor för just detta ändamål? Jag kommer säkert vilja avancera och klättra "vanligt" också senare men för tillfället är det mest bouldering som gäller. Vilken typ av sko ska man ha, vilka märken är bra? Har hittills bara lånat skor. Mvh

Köp inte för små. Klätterskor ska vara sköna och man klättrar inte bättre när det gör ont. Risken är bara att man tröttnar. Dagens skor töjer sig nästan inte alls. Köp ett par du trivs med. Jag skulle köpa med snörning.

Köp inte för små. Klätterskor ska vara sköna och man klättrar inte bättre när det gör ont. Risken är bara att man tröttnar. Dagens skor töjer sig nästan inte alls. Köp ett par du trivs med. Jag skulle köpa med snörning.

Och jag skulle köpa med karborre, för att ta av och på lätt när jag vill lufta de små. Och vissa dojjor töjer sig mer än andra. Vet av erfarenhet att mad rock skor töjjer sig lite.
Prova och känn välj ett par sköna.
Är detta din grej hinner du snart slita ut dem och då kan du köpa nåt mer exsremt.

Ju mer "nybörjare" man är, desto mindre behov har man av specialskor, tycker jag (för att man inte har styrka eller teknik att göra mer avancerade move), så i ditt fall är det kanske bättre att köpa ett par skor som inte är extremt inriktade mot bouldering, men också inte jättebekväma skor för då blir boulderingen inte lika rolig.

That being said, så är det inte jättestor skillnad mellan skor som används av extrembouldrare och skor som används av extrema sportklättrare. För bouldering är det generellt viktigare att det går att heelhooka bra om du klättrar brant, medan vertikal bouldering är väldigt lik vertikal/lätt överhängaden sportklättring.

Skor som du har till bouldering kan ju också vara mindre, eftersom de inte sitter på lika länge. Kardborre är bra, så att du kan ta av skorna mellan pressen och smyga runt i dina flip-flops.

Till slut så är min erfarenhet att av de ledande märkena så är inget bättre än något annat (vad gäller prestation), det handlar helt om vad som passar din fot. Alla vet ju att kvalitén på 5.10 suger, men för mina fötter finns inget bättre, så jag är en sucker som måste köpa dem...

För bouldering skulle jag köpa ett par skor som man snabbt kan ta av och på. Har själv ett par med snörning och det är ett helvete, speciellt om man går en cirkel och behöver ta av och på dem femtioelva gånger.

Håller själv på att shoppa efter ett par boulderingsskor. En aning mindre storlek och mer gummi är något jag själv letar efter. Snabbspänne är som sagt ett måste.

Håller med föregående talare angående snörning, det är jobbigt när man bouldrar. Själv kör jag med ett par tofflor från scarpa, de har töjt sig något och jag är van att köra med ganska små skor. När jag klättrar inne eller bouldrar åker dojjorna av rätt ofta, så det är inget problem.

Steff

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg