Skoöverdrag

Hej cykelvänner.

Har kollat på olika möjligheter att hålla fötterna torra och varma och hittat följande:

Goretexöverdrag av typ Gore: Säkert det bästa men 500 spänn??? (Globetrotterartikel GT.47.16E)

Galoscher av typ AGU bikeboots: Det verkar inte vara överdrag, utan dom fungerar som skor. Är det något foder i dom? Svårt att hålla foten varm? Andningsförmåga? 200kr. (Globetrotterartikel AU.45.00E)

Vadaröverdrag som man har när man korsar bäckar i fjällen är förmodligen lite väl täta för att ha under en dags cykling. 250 kr.

Priset talar för AGU, är det nåt som talar mot??

...Johan...

Neoprenöverdrag

Jag gillar ju neoprenöverdrag.

Kolla in min recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1426

Tror att mina kostade 170 kr. Jag har f.ö. slitit ut ett par och köpt nya sedan den recensionen gjordes. Problemet är att jag använder mina till MTB och ibland blir det mycket traskande när jag tagit en för svår stig. ;)

/Jonas U

Neoprenöverdrag

Tror mina senaste kostade 180:-
Funkar utmärkt i regn, snömodd och när man byter däck på hojen vid punka. Håller foten varm och finns hos närmaste recercykelhandlare i lager.

Go varm cykeltur

Johan K

Re: Neoprenöverdrag

Neopren verkar bra, det är i alla fall varmt. Men är det vattentätt? Det verkar inte så om man läser recensionen ovan. Önskar mig ju en go varm TORR cykeltur

johankse; sa:
Go varm cykeltur

Johan K

...Johan...

Vattentätt

Nej, det är inte helt vattentätt. Men de värmer trots att de är blöta. Jag brukar inte bli blöt om fötterna förrän jag ställer mig i en vattenpöl eller myr. Kombinerar du med ett par Ullfrotte-sockar så har du en kombination som fungerar för det mesta.

Hur bra Gor-Tex överdrag fungerar vet jag inte, men de värmer iaf inte.

/Jonas U

ismer!!!

Klart du läser alla inlägg och kommentarer på det viset?
Neoprenöverdrag håller mig varm go och torr om jag inte ställer mig i en vattenpöl!
Bolas tentoessocks närmast foten och ullfrotte utanpå är en oslagbar kombination!

Go varm och torr cykeltur

Johan K

Aktar sig för alla -ismer utom humorismen...

Då ska jag kolla närmare på ett par neoprenisar.
Verkar som om du har tolkat mitt inlägg som om jag har hackat på dig? Det var inte min mening, utan ett litet försiktigt och eventuellt misslyckat försök på nämnda -ism.

Hälsar en varm go torr

...Johan...

Pedaler

Vet inte vad du har för pedaler, men AGU-lösningen har ingen möjlighet till spd (såvida man inte gör hål själv).

Fjällvadarlösningen Coverboots blir, som du själv konstaterat, tät. Man kan oxå tänka sig att det är lätt att slinta från pedalerna (om ej spd och gjort hål i bootsen), gummit har inte jättemycket friktion. Slutligen så är de (för) klumpiga/stora/voluminösa.

/Håkan

Re: Pedaler

Jag har varken SPD eller tåclips utan kör naturellt...
Har du erfarenhet av AGU:s lösning? Skall ta och titta på neoprenöverdrag i lokalaffären, men jag har aldrig sett AGU där så det vore bra att veta lite mer innan jag ev. beställer från Globetrotter.

...Johan...

Håkan K; sa:
Vet inte vad du har för pedaler, men AGU-lösningen har ingen möjlighet till spd (såvida man inte gör hål själv).
/Håkan

inte bra

Det finns ännu inga riktigt bra skoskydd på för nordiska förhållanden. Neoprene håller inte tätt och oavsett vad man har för strumpor så fryser man när quicksilvret rasat ned till 4-5 grader. Kör man som jag med spd så är det lögn i h-lvete att få det tätt. Jag kör alltid med plastpåsar (5L) under för att få det någorlunda torrt. Hållbarheten är det ännu sämre med, ett par promenader sen är det kört. Blixtlåsen verkar åxå vara riktiga måndagsex. Det finns material för att tillverka bättre/hållbarare skoskydd, men inget intresse. På 3 år har jag slitit ut 5 par, som har gått sönder av olika former av slitage.

AGU bikeboots

Köpte AGU bike boots men de är väldigt täta och ger mig brutalt med fotsvett så jag kan kan tyvärr inte rekommendera dem. Bättre m. överdrag som andas (t.ex. Gore-tex)
Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg