Skomiss

Miss i skostorlek så sambons skor, som kändes så bra i butiken, klämmer. Går det att fixa till ett halvt nummer på något sätt eller är det bara byte eller prylmarknaden som gäller?

Det finns en del skomakare som med maskin kan "tränga ut" en sko, så att den blir lite större. Kanske man även kan se över strumpvalet? Jag vet att när jag har tex SmartWool PhD Medium Trekking, så sitter mina kängor bättre över nederdelen av foten, då se smiter åt mer där än andra strumpor.

Ett par gammaldags skoblock i trä är inte helt fel, de brukar ju kunna gå att spänna med excenter och gör att skon blir aningens bekvämare. Annars är det nog som Gustav säger, stå ut med dem ett par gånger så kanske de är bra sen.

Min erfarenhet av skoblock är att det gör viss skillnad, men egentligen är skorna svåra att lästa ut i och med att de flesta modellerna har en gummirand runt hela foten, som inte är så lätt att få längre permanent.

Är det sambons första par skor?

Vet inte vad det är för skor eller hur d sitter åt men skorna brukar töja sig ett halvt till ett nummer beroende på material och modell.

Hör med butiken om ni kan byta. Om inte fick min bror tipset att blöta skorna och gå med dem inne för att påskynda processen å det funkade. Han får i 49or i ett par 46 mad rock tror ja d var.
Funkat bra men han tar av skorna när han säkrar :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg