Skogsbilvägar?

Jag har börjat intressera mig för att fixa till nya leder i mitt närområde eftersom det i stort sett saknas. Jag är dock mest van att vandra i fjällen och vet inte så mycket om vad som är normalt med låglandsleder eller inte.

Det jag undrar över är hur normalt det är att använda skogsbilvägar som delar av en vandringsled?

Det skulle ju innebära att det blir betydligt enklare att göra leden om man kan använda skogsbilvägar istället för att leta stigar och göra färgmarkeringar, röja sly, spånga myrmark etc. Naturligtvis går det inte enbart att använda skogsbilvägar men där det är möjligt borde det väl vara ett ypperligt vägval, eller?

Jag vore tacksam för lite input i detta ärende!

Öh helst inte. Att använda bilvägar är en sista utväg som jag ser det. stigar av varierande storlek, men när man trampar fram utefter något som en bil kan köra på så är det ganska trist.

De delar av Östgötaleden jag har gâtt pâ är dragen längs stigar, skogsbilvägar, länsvägar och kanaler.
Längs "riktiga" vägar äe olämpligt men en kortare sträcka längs en skogsbilväg ger lite omväxling och behöver inte vara sâ illa. Helst om det är en övergiven väg.
Man fâr nog väga fördelen med att slippa ingrepp i naturen om det betyder en km eller tvâ längs en liten skogsväg.

Tillägg: Ett lovvärt initiativ i övrigt tycker jag, särskilt med tanke pâ debatterna hur man ska ge folk chans till en första positiv upplevelse i naturen.

En annan fördel med skogsbilvägen är ju att det blir lättare att bli hämtad om det händer något. Självklart så ska ju vägen vara såpass belägen att den ger något dvs utmed ett vattendrag eller något liknande.

Jag har börjat intressera mig för att fixa till nya leder i mitt närområde eftersom det i stort sett saknas.

Innan du gör alltför mycket vill jag ge dig rådet att kolla ordentligt med markägarna, och då särskilt kring brandförsäkringsfrågan. En ideell förening i Värmland jag hört talas om fick stora problem med detta när de insåg att de, för att få tillstånd att dra en vandringsled, var tvungna att teckna brandförsäkring för området närmast leden där den gick över det stora skogsbolagets mark.

När Skåneleden Kust till kust drogs lades den för nära skyddsobjekt...ett samtal med försvarsplaneraren på Lst kunde ha förhindrat en dyklik miss.
Markägaren bestämmer över leddragning och villkor på sin mark.

Jo, jag förstår att markägaren naturligtvis vill vara med och bestämma. Det kan väl vara sånt som gör att det strandar och inte blir nåt pga all byråkrati.

Nåväl, det kan vara kul att göra ett försök i alla fall, åtminstone går ju leden att använda för eget bruk. Jag behöver ju inte märka upp något, det är ju tillräckligt intressant att studera kartor och leta stigar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg