Skötsel samt uppgradering!

Hej! Jag har 2 stycken frågor.
1. Jag skulle vilja veta hur man sköter en cykel på bästa sätt. Man har trots allt spenderat en större summa pengar på cykeln och det vore skoj om den höll i ett par år. Då menar jag exempelviskötsel av kedja. hur ofta skall man byta den, nav skall dessa skruvas isär en gång om året och rengöras osv. Nu beror det givetvis på hur mycket man cyklar men det måste finnas någon grund att gå på. Om det är någon som har en länk så är jag väldigt tacksam.

2. Om man funderar på att uppgradera sin cykel, nya nav, fälgar, hydral bromsar...vad skall man tänka på.
Är det värt att sätta hydraliska bromsar på en cykel som man bara cyklar i stan med??? Jag tänkte att jag skulle slippa detta eviga justerande av bromsklossar.
Sen har jag hört att nya (läs bättre) nav gör att cykeln blir som ny..stämmer detta...
Tacksam för alla svar!


//Robert D
 
rodani; sa:
Då menar jag exempelviskötsel av kedja.
Finns en del om det att söka fram här i forumet. Konsten att försöka få ut längsta möjliga livslängd ur dessa idiotdyra drev och kransar är både arbetssam (göra ren kedjan) och lite krånglig (att byta kedjan i tid).

Jag tänkte att jag skulle slippa detta eviga justerande av bromsklossar.
Så ska det väl inte behöva vara - varför måste du justera dem? För att de slitits eller för att de gnisslar eller...?

Sen har jag hört att nya (läs bättre) nav gör att cykeln blir som ny.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det går att känna skillnad på olika nav. När navet efter åtskilliga tusen mil har slitits ut är det en annan sak eftersom det då är glapp alternativt rejält kärv i det.
 
Beror på hur/vart man cyklar

rodani; sa:
Hej! Jag har 2 stycken frågor.
1. Jag skulle vilja veta hur man sköter en cykel på bästa sätt. Man har trots allt spenderat en större summa pengar på cykeln och det vore skoj om den höll i ett par år. Då menar jag exempelviskötsel av kedja. hur ofta skall man byta den, nav skall dessa skruvas isär en gång om året och rengöras osv. Nu beror det givetvis på hur mycket man cyklar men det måste finnas någon grund att gå på. Om det är någon som har en länk så är jag väldigt tacksam.

2. Om man funderar på att uppgradera sin cykel, nya nav, fälgar, hydral bromsar...vad skall man tänka på.
Är det värt att sätta hydraliska bromsar på en cykel som man bara cyklar i stan med??? Jag tänkte att jag skulle slippa detta eviga justerande av bromsklossar.
Sen har jag hört att nya (läs bättre) nav gör att cykeln blir som ny..stämmer detta...
Tacksam för alla svar!


//Robert D

Först och främst, normal rengöring räddar mycket. Inte för mycket och inte för lite. Hur mycket rengöring som är "lagom" beror ju på vart du cyklar. Cyklar du i stadsmiljö så behöver du väl rengöra cykeln någon gång per år. Cyklar du på leriga stigar i skogen så behöver du rengöra lite oftare.

Hur man tvättar finns det två olika religioner om. Endera tvättar man blött eller så tvättar man torrt. Vi har skrivit en hel del om det här tidigare så kolla igenom forumen.

Smörj rörliga delar lite nu och då så slipper du gnissel.

Skivbroms på en stadscykel (eller caferacer) är i mitt tycke bortkastade pengar. Nytt nav, nya fälgar och skivbroms... Det blir dyrt det. Om du nu absolut skall utrusta hojjen med skivbromsar så kan det vara ide att titta på Avids mekaniska.

Om du nu skall uppgradera, fundera på vad du vill lägga pengarna på och vad det blir för skillnad. Nya vajrar till växlarna gör stor skillnad, medans ett nytt vevparti inte nödvändigtvis behöver betyda att du känner skillnad. Sedan så är man ju prylgalning så ju coolare saker är desto bättre :)
En Kalloy sadelstolpe gör ju jobbet lika bra som en Easton Carbon stolpe, men Easton stolpen är många gånger dyrare. Vad du väljer att uppgradera är upp till dig, och vad du tycker är prisvärt. En av de största skillnaderna man kan få på cykeln med liten insats är att byta däck. Olika däck kan göra en hel del.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2003-03-17 kl 09:19]
 
Kedjan skall alltid vara ren och smord.
Vajrar fettas in och rengörs minst en gång om året.
Lager i fram och baknav skall inte glappa. KÄnn efter då och då. EKrar skall vara spännda. Känn efter på dom när du kollar lagerglappet.
Växelförare och reglage kan man rengöra och smörja lite då och då med.

DÄck hålls pumpade och kör man mest i sta'n så behöver man inte de allra grövsta däcken.
Mickelin transworld city (inverterade semislicks) är populära på mtbs som går mest i staden..

Känner du att du behöver skivbromsar så är det väl bara att köpa på sig en sådan sats. Både avid, magura och shimano har trevliga skivbromssatser. Du behöver dock skivbromsnav och en ram/framgaffel med skivbromsfästen. Vissa fälgar tål inte skivbromsar då belastningen blir annorlunda.

Naven går ju att byta men de är rätt så dyra om du skall ha nåt av finare snitt. Vad har du får prylar nu? Du kan ju uppgradera i takt med att du kör sönder/sliter ut prylarna?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg