Sköljsäkra bixtlås

På nyare skaljackor är dessa blixtlås mer regel än undantag.
Arcteryx har tex enbart sådana blixtlås utan skyddsklaffar på sina jackor.

Man sparar givetvis vikt och vinner i smidighet men hur pålitliga är dom efter långvarigt bruk?
Jag ställer mig också lite frågande till hur pålitlig en sådan jacka blir för längre vinterturer. Klättermusen rekomenderar ju inte att man använder det för längre vinterturer.

Arcteryx jackor verkar hålla hög klass och ha gott renomme iövrigt. Finns det någon som har egna erfarenheter?

Ulf Schneeberger

Tror att det är ganska få som haft jackor med denna typ av blixtlås tillräkligt länge för att man ska kunna säga hur det håller. Själv har jag haft en Klättermusen Njal med sköljsäkra blixtlås i ca 1.5 år använder jackan varje dag plus sommarfjäll, inga tecken på slitage än, men det är ju som sagt ganska kort tid.

Testade att hälla vatten på en sån där dragkedja (Arcteryx). Inte var det tätt inte, men ganska tätt. Bra dragkedjor på fickor, men kanske skulle man önska en vanlig dubbelslå på själva front-öppningen.

Vandrare; sa:
Tror att det är ganska få som haft jackor med denna typ av blixtlås tillräkligt länge för att man ska kunna säga hur det håller. Själv har jag haft en Klättermusen Njal med sköljsäkra blixtlås i ca 1.5 år använder jackan varje dag plus sommarfjäll, inga tecken på slitage än, men det är ju som sagt ganska kort tid.

Testade att hälla vatten på en sån där dragkedja (Arcteryx). Inte var det tätt inte, men ganska tätt. Bra dragkedjor på fickor, men kanske skulle man önska en vanlig dubbelslå på själva front-öppningen.

Lita inte på Björnen! Han ljuger!!! :)

Väntans tider...

Har nyligen inskaffat en dylik jacka från Arcteryx ("vattentätt" blixtlås utan skyddsklaff), så nu är det spännande att se hur väl det funkar...

/P

De håller!

Jag har haft en Arcteryx-jacka med vattentäta blixtlås ett halvår och det enda jag är missnöjd med är att det inte har regnat så mycket att jag kunnat testa jackan riktigt ordentligt. Jag seglade i den i somras och några timmars ösregn var inga problem men vad som händer om jag pressar vatten mot dragkedjorna har jag inte provat.

Min gamla NorthFace Paclite-jacka hade vattentäta dragkedjor på fickorna och de läckte som såll, plastskiktet nöttes bort redan efter några månader. Jag köpte min Arcteryx-jacka på Fjällsport i Göteborg och en av killarna som har butiken visade sin jacka som han hade haft i några år och den såg helt fräsch ut och dragkedjorna såg ut som nya.

Det är väldigt praktiskt att slippa klaffar och kardborreband men det kan vara lite opraktiskt att hantera dragkedjorna för de är ganska tröga.

Linda

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg