Skillnaden mellan dam och herrsäckar?

Vad är den stora skillnaden mellan dam och herrsäckar?

Va i butik idag och köpte mig en Haglöfs OXO 650 Q, trodde inte det var dammodell förrän jag kom hem och läste lite mer på lappen.

Men stora frågan är om man ska behålla den eller inte? (butiken ligger 30 mil bort så att åka tillbaka är det inte frågan om)

När tjejen tar på sig den ser man ju att den passar bra på tjejer iaf, den verkar bredare över bröstet med en längre "strap" mellan axelremmarna. Den sitter ju rätt bra på mig också visserligen men det känns som man kanske drar lite längre i den där "strappen".

Det beror ju på dina mått och säckens. Sitter den väl, känns den bekväm so what. Inte störs du väl av ett litet Q.
Men sitter den illa, passar inte storleken returnera.
Go tur!

Som sagt...sitter den bra så behåll den!

Själv så kan jag ha herrsäckar lika väl som damsäckar. Är ganska bred över axlarna (men inte över bysten) så axelremmarna har jag aldrig några problem med. Min sambo gillar dock inte min tjejryggsäck då han tycker att avbärarbältet skär in på något mystiskt sätt som han inte kan förklara men än att det känns "vinklat uppåt på något sätt"...

Testa! Och var nöjd om så är fallet.

Go tur!

Skillnaden är utformningen på axelremmarna, de är gjorda för att inte klämma över brösten, samt längden och ibland vinklarna på avbärarbältet. Det är mest för tjejer det spelar roll om ryggsäcken är Q modell eller inte, för män har det ingen större betydelse, passar den så är det bara att köra.

Vissa tillverkare (ex. Osprey) gör större ryggsäckar med kort rygg endast i dammodell, de förutsätter alltså att dessa säckar även passar män med kort rygg.

Ok, det var det jag tänkte. Den sitter ju bra men när jag provpackade den inför vandringen nu igår kväll så är jag inte helt övertygad om att det här är den perfekta ryggan. När den blev mer tyngd i än den plastpackade i butiken känns det som den hamnar mer på arslet och jag måste dra åt sidorna så tajt att de skär in, beror nog mer på modellen än att det är en damrygga dock. Blir nog att försöka få till en försäljning och köpa en annan, tror jag...

En annan skillnad är att axelremmarna ibland sitter tätare ihop i fästet. Har man bred nacke (vilket män kanske oftare har) kan det ställa till problem.

Håller med er andra om att säcken är bra om den sitter bra, oavsett genus. Men jag tillägger också (såklart) att det bästa sättet att få en bekväm ryggsäck är att se till att den är lätt. Då betyder passform och bärsystem mindre.

Jag märkte också det, att de låg rätt tätt mot halsen/nacken.

Men allt har löst sig, butiken skickar en herrmodell som jag provade tidigare och så kan jag skicka tillbaka denna.

Blir jag missnöjd efter det får jag nog sälja den, men provade ju en herr och tyckte den satt bra så tror inte det ska vara några problem.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg