Skillnad på stålram och aluram

Skidåkarn; sa:
när vi nu är inne på olika aluminium sorter, jag själv har en ram med 7005 aluminium, mig veteligen så är det den starkaste aluminiumsorten. lr har jag fel där också???
det kanske finns nån annan legering som är bättre..

JH

Jo du har rätt 7005 är bland det starkaste alu-legeringarna man gör cyklar av. Men den är ganska knepig att arbeta med. Den är t.ex. kanska svår att dra ut, så att man får rör där godset är smalare på mitten (=lättare). Med t.ex. 6061 som är lättarbetat kan man få en ram som är starkare och lättare än en 7005 ram, eftersom man kan få materialet tjockare där det behövs (vid svetsarna).
http://www.brucescycleworks.com/tips/tip18.html

I övrigt
Jag tror att många utav rykterna beträffande hållbarheten på alu cyklar härstammar från förr, innan man hade riktigt koll på vad man höll på med. Samma problem lider kolfibercyklar av också.

Handen på hjärtat finns det någon som har kört sönder en mordern kvalitets XC-Aluram, utan att ha ramlat eller hoppat ner för ett 1/2 meter gupp eller dyl?
 
Re: Testet inte fulländat

GunnarH; sa:
Gissningsvis skulle stålramarna ha klarat sig mycket bättre om man hade gjort ett mer realistiskt lastspektrum, alltså försökt efterlikna normal körning där ett stort antal cykler antagligen skulle hamna under den tröskel där de inte alls ger någon utmattningseffekt i stål.
Ett sådant lastspektrum skulle däremot fortfarande ge en viss utmattningseffekt i aluminium för varje lastcykel.
Svaret på dessa undringar finns i länkarna i den 1a delen av mitt inlägg. Eftersom det verkar som du inte har läst det (pga ditt inlägg ovan) repeterar jag dem här:
Det går mycket väl att dimensionera aluramar så att de håller minst lika länge som stålramar. Läs här:
http://groups.google.com/groups?selm=20011126151609.02520.00001100@mb-fi.aol.com&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=m2bshprmaq.fsf@localhost.bitstream.net&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=20011127092627.29672.00002025@mb-cj.aol.com&output=gplain
"at 75% of the specific fatigue strengh of steel, this aluminum will handle 500 times the number of cycles"

En korrekt dimensionerad aluminiumram kan alltså både vara lättare och ha en längre livslängd än en stålram.
Tvåhundratusen cykler med en kadens på 70 varv per minut motsvarar knappt 48 timmars cykling, så vi kan lugnt anta att den last som lades på i testerna är betydligt högre än vad man får vid normal cykling.
Jag ser det inte som min uppgift att försvara EFBes tester eller deras testmetoder.
Det bästa är om du MAILar direkt till dem och ber dem förklara sig.

Att sedan belastningen i testet inte direkt går att översätt till belstning i verkligheten är inte underligt eller konstigt på något som hellst sätt.

Det är mycket vanligt att olika former av tester bedrivs i en accelererad miljö. Detta gäller speciellt tester i slitstyrka, utmattning osv.
Att man gör på det sättet beror självklart på tid, som ofta är lika med pengar.

Görs det accelererade testet på rätt sätt så går det att översätta de relativa förhållandena från testet till verkligheten.
Detta gör att den relativa skillnaden består, även om verkligheten är annorlunda än test-miljön.

För mig är accelererade tester inget främmande begrepp, jag har jobbat som testingenjör. Om det behövs ytterligare förklaringar på accelererade tester så finns det säkert många siter på webben som förklarar det.

Visst är testet inte fulländat, vilket test är det?
Men det bra mycket närmare verkligheten än påståenden av typen:
Aluminium går sönder när den har fått tillräkligt med stryk, alla smällar samlas upp och tillslut går ramen sönder.vanligts vis efter 3-4 år



/Håkan
 
Re: Finns det någon forskning?

ipg289h; sa:
Det jag i mitt stilla sinne undrar är: om inte påståendet att aluminium blir skört och sedan spricker är en utpräglad vandringshistoria?

Material kontra design är den viktigaste faktorn. Vad du än bygger så måste designen anpassas efter materialegenskaperna. Stålramar har byggts i väl över hundra år, det vore väl konstigt om inte mänskligheten lärt sig nåt på den tiden. Aluminium som storskaligt konstruktionsmaterial är betydligt yngre, vilket per automatik innebär att kunskapen/erfarenheterna om hur det skall utnyttjas/hanteras inte är lika spridda ännu. Det räcker ju med att titta tillbaka på de ett tag så populära "oversize" aluramarna och sedan jämföra dem med mer moderna konstruktioner...
Sedan måste man också tänka på att både stål och alu inte är mer än tämligen grova samlingsnamn som bägge rymmer stora variationer. En annan legering och en annan värmebehandling kan förändra materialegenskaperna avsevärt.
 
Re: Re: Testet inte fulländat

HåkanC; sa:
Svaret på dessa undringar finns i länkarna i den 1a delen av mitt inlägg. Eftersom det verkar som du inte har läst det (pga ditt inlägg ovan) repeterar jag dem här: (osv osv osv)
Jodå, jag hade läst dem innan jag skrev mitt förra inlägg, fast inte så noga eftersom både siffror och enheter är lite förvirrande. Vi får väl försöka reda ut det hela:
Ksi är en enhet som är obekant för mig, men det verkar vara en enhet för spänning.
Yield verkar vara brottspänning.
Där det står 107,000 ska det antagligen vara 107.

Jag har inte CRC Handbook of Materials Science Vol II tyvärr, så jag kan inte kolla, men uppgiften att stålet tål en miljon cykler vid 107 ksi betyder nog inte att det uppstod brott vid en miljon cykler, utan att man slutade testa då eftersom man av erfarenhet kan anta att om stål håller för en miljon cykler så håller det hur länge som helst.

Då får vi att så länge man håller sig under 107 ksi för stål och kring 23 ksi för aluminium så har aluminium ca 75% av stålets "specific fatigue strength". Detta under förutsättning att en halv miljard cykler är en lagom livslängd. Om man kan acceptera en kortare livslängd ökar fördelen med aluminium. Vill man ha en längre livslängd ökar fördelen med stål.
Sedan påverkas ju livslängden av hur lastspektrum ser ut. Om stålramen utsätts för spänningar över 107 ksi kommer den så småningom att råka ut för utmattningsbrott den också, och om aluminiumramen oftast belastas med mindre än 23 ksi kommer den att hålla betydligt längre. Som vi har sagt några gånger i det här forumet: Det behövs en duktig konstruktör.

HåkanC; sa:
Görs det accelererade testet på rätt sätt så går det att översätta de relativa förhållandena från testet till verkligheten.
Det jag säger är ju att testet säkert är alldeles utmärkt för att jämföra olika aluminiumramar, men att det förmodligen är orättvist mot stålramar. Dvs jag säger att testet i det avseendet förmodligen inte görs på rätt sätt.

[Ändrat av GunnarH 2003-12-08 kl 20:53]
 
Re: Re: Re: Testet inte fulländat

GunnarH; sa:
Då får vi att så länge man håller sig under 107 ksi för stål och kring 23 ksi för aluminium så har aluminium ca 75% av stålets "specific fatigue strength".

Ursäkta, det skulle varit 65%, förutsatt att stål väger 3 ggr så mycket som aluminium. (23*3/107).

Dvs en aluminiumstång som ska hålla för en halv miljard cykler med en viss pålagd kraft i längsled måste väga 55% mer än en stålstång som ska hålla "hur länge som helst" vid samma pålagda kraft.

På en cykel som utsätts för en massa torsionslaster tillkommer faktorer som rördiametrar och väggtjocklekar, och där är det inte omöjligt att aluminium plockar en hel del poäng.

En annan sak som talar för aluminium är att stålets livslängd försämras ganska tvärt när man går över 107-gränsen, vilket gör att man nog får ta till en säkerhetsmarginal för att unvika detta.
[Ändrat av GunnarH 2003-12-08 kl 21:46]
 
Re: Re: Re: Re: Testet inte fulländat

GunnarH; sa:
...
Dvs en aluminiumstång som ska hålla för en halv miljard cykler med en viss pålagd kraft i längsled måste väga 55% mer än en stålstång som ska hålla "hur länge som helst" vid samma pålagda kraft.
....
Är du verkligen säker att du har läst alla länkar som jag gav i mina tidigare inlägg?
Har du även läst denna?
http://groups.google.com/groups?selm=20011127092627.29672.00002025@mb-cj.aol.com&output=gplain
Låt mig för säkerhetsskull citera ett längre stycke ur texten:
it is necessary to use the specific strength.(Yield stress/density)

This is because aluminum is about 1/3 the density of steel sop that on a per pound basis, that aluminum 7075 has about 75% of the fatigue strength of the steel.

But notice, the aluminum was measured at 500 times the nubmer of cycles, half a billion as compared to 1 million.

So at 75% of the specific fatigue strengh of steel, this aluminum will handle 500 times the number of cycles.

Jag vill avrunda med att upprepa mig ännu en gång:
Materialet är sekundärt, det viktiga är att ramen är korrekt dimensionerad och tillverkad.
Att både modellen och tillverkaren har funnits länge och att garantin är generös är inte heller ngn nackdel.


Cykla på
Håkan
 
Man får tacka för ett stycke spännande läsning gossar! Ett särskilt tack till Håkan Carlson som gjort sin research, härligt att se!

/ G (Som ser fram mot ännu en säsong på min Cannondale alu-ram, såvida inte GunnarH et al har rätt ändå... ;) )
 
tigertamjaren; sa:
Ett särskilt tack till Håkan Carlson som gjort sin research, härligt att se!
Tack för berömmet, det är alltid kul att få.

Men jag tror inte att Gunnar Hovmark och jag har så olika åsikter egentligen.
Vi tycker nog båda att det viktigaste är att hela cykeln är välgjord och upplevelsen som denna välgjorda cykel kan förmedla som är det absolut viktigaste. Inte vilket material ramen, eller ngn annan cykeldel, är gjord av.
Det är vad jag tycker åtminstone.

Cykla på
Håkan
 
Håller med ovanstående

Debatten mellan mig och Håkan beror mest på att Jon Isaacs (som skrev inlägget i länken) och Håkan tror att provstaven av stål gick av efter en miljon cykler, medan jag tror att den inte gjorde det, utan skulle ha hållit i princip hur länge som helst om man fortsatt provet.

Jämför med diagrammet på sidan 2 i den här länken:
http://www.engr.ku.edu/~rhale/ae510/fatigue.pdf

I övrigt håller jag med Håkan.
Jag har aldrig ägt någon cykel med aluminiumram, men om jag ska sammanfatta det jag har läst här och i de länkar jag har följt så blir det att valet mellan aluminium och stål mest beror på om man vill ha en lätt och styv ram som inte rostar eller en lite tyngre ram med mer svikt som kan repareras av en bysmed nästan var som helt i världen.

En dålig eller överbelastad stålram går sönder, sannolikt ganska fort, medan en rätt dimensionerad stålram kan hålla tills rosten tar den.
Med aluminiumramar blir det lite lurigare, eftersom en feldimensionerad eller överbelastad ram kan hålla "halvlänge". Rådet att välja ett fabrikat med gott anseende och bra garantier är nog värt att följa.
 
En rättelse och ett tillägg

Med anledning av ett av mina tidigare inlägg:

Yield stress är inte brottspänning utan flytspänning, dvs den spänning då materialet deformeras permanent.

1 ksi = 1000 psi (pounds / square inch)

Ska väl tillägga att jag inte är proffs på området, men det kanske ni har gissat redan...
 
Man kan alltså lugnt konstatera, att de flesta aluminium hojar står sig bra mot choromlyhojar, att man inte behöver befara att ramen ska spricka eller kollapsa, och att de för närvarande helt dominerar marknaden till den grad att bättre stålhojar börjat bli en exklusiv sak. Det är egentligen bara om man ska hoja i tredje världen som chromoly har ett alldeles klart försteg.

Sista nr av WMB jämför en Scapin Oto´s en italienare med finaste columbusrör med Cannondale F2000SL, matchen blir oavgjord.

Per
http://lowdin.nu
 
trasig aluram

> Handen på hjärtat finns det någon som har kört sönder en mordern kvalitets XC-Aluram, utan att ha ramlat eller hoppat ner för ett 1/2 meter gupp eller dyl?

Jag har haft sönder en Trek 8000-ram, dvs en av deras allra finaste alu-xc-ramar, gjord i samma alu som de använder till Kleins cyklar. Det blev en spricka i en svets precis ovanför vevlagret. Eftersom Trek har "lifetime limited warranty" på sina ramar så var det inga problem att reklamera och få en ny. Och det var som sagt en svets som började spricka, inte godset i sig.

Sen har jag även spräckt en annan ram på ett gäng ställen - men det var ett konstruktionsfel på den årsmodellen och även då fick jag en ny utan problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
balo Skillnad XT skivbroms? Mountainbike 4
Sandvall Skillnad mellan SRAM och Shimanos kassetter Mountainbike 3
Växel skillnad ? Mountainbike 3
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg