Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Undrar vad som skilljer dessa skor åt och om de kan fungera till vanliga alpina bindningar. Har hört mej för om detta men hitils bara fått luddiga svar. Tacksam för vettiga svar.
Skillnaden mellan Nordica och Scarpa är framförallt passformen, Nordica om man har breda tassar och Scarpa om man har normala. Scarpa Denali är lite hårdare och därför bättre utför än Nordica TR12 men Nordica är bättre att gå i. Garmont vet jag inte hur den är att gå och åka i men den är bredare än Scarpa i lästen och lite hårdare än Nordica. Någon stans mittimellan alltså. Randonné pjäxor passar i de flesta vanliga bindningar men pga gummisulan så får man helt andra utlösningsvärden. Så glöm inte att ställa ner värderna på bindningarna.
Nordica TR12 och andra randonné pjäxor har högre sulor än vanliga pjäxor vilket gör att om man skall köra en randonné pjäxa i en vanlig bindning så måste denna kunna ändras i höjdled.
Detta går att göra på de bättre salomon bindningarna.
Men det bästa är nästan att ha en diamir bindning eller liknande randonné bindning.
TR12:an är jätte skön att åka i. För att få nytta av en randonné sko i pist och offpist skall man vara en duktig åkare då man inte får samma hjälp av pjäxan.
Om man skall åka på "is" föredrar jag en vanlig skidsko.
Jag håller på att välja mellan Denali och TR12:an,
och har av grabbarna på Skandinavisk höjfjellsutstyr blivit rekomenderad TR12 pga. att den har bäst plats till mina höga fötter, jag har riktiga pucklar under plösen så jag skall skaffa mig Termofit eller Comfortable innerskor för att få bukt med smärtan,