Skillnad på kurser?

Är ny på det här med klättring och sitter i tankarna om ett grönt kort och då krävs utbildning som vi alla vet.
Men kollar man runt bland de olika ställena som finns i närheten av mig så kostar det:
Norrköping - 1200:-
Linköping - 650:-
Eskilstuna - 600:-
Stockholm, Klättercentret - 995:-
Stockholm, Karbin - 400:-

Tiden kursen tar är allt från 2h till 6h. Vad är det som saknas på de billigare ställena samt på de där man bara håller på i 2h? Är det värt att betala 1200:- som det kostar i Norrköping mot 400 i Stockholm?
Känns lite som om många gör som de själva vill och lär ut de tycker känns nödvändigt att veta. Misstänker man får vända sig till C2 om man vill ha det bästa utlärandet.

Någon som har några idéer kring detta?
 
Är det samma kursinnehåll, tänker på saker som:
Utbildning eller "bara" uppklättring?
Lån av utrustning?
Krav på medlemskap?

Själv ska jag snart gå kursen i Linköping. Mina kompisar som gått den har alla tyckt den varit bra.
 
Inge krav på medlemskap. Vissa sidor har lägre pris vid medlemskap. Dock eftersom man är ny kändes det tokigt att skriva det priset. Hade förövrigt fel på priset hos karbin inser jag nu, tillkommer 40:- på det jag sa tidigare.
Detta är även den information jag hittar på de olika sidorna och jag måste säga att det är luddigt skrivet i vissa fall men de som har bäst information är iaf Klättercentret i Stockholm.

Norrköping - http://klatterhallen.com/kurser.html
Kom-i-gång: 1 200 kr
gå en kurs?Kom igång och lär dig klättra, säkra och ha kul på klätterväggen. Denna kurs passar för dig som är över 18 och uppåt. Du får massor med teknik- och träningstips. Du träffar nya kompisar (eller tar med dig egna) att fortsätta klättra med. En kom-i-gång kurs innehåller max 10 personer, 5 gånger, 2 timmar. All utrustning ingår. Du får ett grönt kort vid avslutad kurs.


Linköping - http://www.naturfirman.se/index.php?id=17
Grundkurs inomhus
Grundkursen inomhus är första steget för att kunna klättra utan instruktör. Här får du lära dig grunderna vad gäller säkerhet, utrustning och teknik. Vår grundkurs följer SKF normer för "Topprepskurs". Efter kursen får du "grönt kort" och kan klättra själv i Hangaren.
Tid 3 + 2 timmar.
Plats Hangaren, Linköping.
Pris 650 kr/person
Utrustning Smidiga träningskläder. Lån av klätterutrustning ingår.


Eskilstuna - http://klattring.net/Default.aspx?tabid=172
Vi erbjuder utbildning för grönt kort till Topprepsklättring och rött kort för Ledklättring.
Under utbildningen är det störst fokus på säkerhet, säkringsteknik och utrustning.
Topprepskursen är obligatorisk för alla nya medlemmar för att få tillträde som säkrare i hallen.
Priset är 200 kr per person och kurs för EKK medlemmar. För ickemedlemmar är priset 600 kr per kurs.
Vid kurstillfälle rekommenderas oömma kläder och tighta skor. All klätterutrustning finns att låna. Ni som har egen utrustning använder denna.


Stockholm, Klättercentret - http://www.klattercentret.se/telefonplan/kurser/kurser
Grundkursen är kursen för dig som vill få en grundlig start och ordentligt med trygghet och kunskap för att komma igång med din klättring på ett säkert och effektivt sätt. I en liten grupp på mellan 4-12 deltagare varvas material- och säkringskunskap med klätterteknik. Kursen är uppdelad på tre tillfällen.
Del 1:
Under det första tillfället lär du dig de säkerhetsmässiga grunderna, såsom utrustningshantering, säkringsteknik och kamratkontroll. Givetvis sker detta med praktiska övningar där du också kommer att få möjlighet att klättra. Inget Grönt kort delas ut vid första kurstillfället.
Del 2:
Detta tillfälle handlar om att repetera och befästa de viktiga lärdomarna från det första tillfället. Du kommer att få genomföra ett teoretiskt och ett praktiskt prov för att få Grönt kort, d.v.s. den licens som krävs för att säkra någon som klättrar på Klättercentret. Läs här för mer information om det Gröna kortet.
Del 3:
Tillfälle tre arbetar vi med den klättertekniska delen samt fördjupar de övriga kunskaperna inom klättersfären. Vi kommer att klättra både med rep samt på boulderväggarna. Detta är en renodlad teknikkurs som kommer att ge dig en bra teknisk grund för att du snabbt skall kunna utvecklas vidare inom klättringen. Med hjälp av de tekniker du tillgodogör dig under detta tillfälle kommer du att på kortare tid lyckas klättra svårare leder och boulderproblem – dessutom till ett pris långt under våra fristående teknikkurser.
* All utrustning ingår i kursen.
* Tidsåtgång: 6 h (2 h/del)
* Pris: 995 kr/person för del 1, 2 och 3, alternativt 895 kr/person under 18 år. Det är också möjligt att enbart gå del 1 och 2 för priset 850 kr/person, alternativt 750 kr/person under 18 år (vid start måste du ha valt om du vill gå två eller tre gånger – teknikkursen är endast rabatterad vid köptillfället).


Stockholm, Karbin - http://www.karbin.com/kurser.html#topprep samt http://www.karbin.com/grontkort.html
Lär dig säkra och ta "Grönt Kort"! Du får lära dig att säkra och grundläggande klätterteknik.
Efter kursen får du självklart stanna kvar och klättra på egen hand!
Kursen ger dig kunskaper för att göra uppklättring till "Grönt Kort" som du
kan läsa mer om här!
När Egen tid eller någon av våra
fasta tider, 2 ggr/vecka
Kurstid 2h
Pris 400kr, fast tid
350kr under 18 år
500kr, privat tid
450kr under 18 år
Vad ingår? All utrustning och instruktör
 
Tycker att det finns lite skillnader som förklarar de olika priserna.
Dom "dyra" ger grönt kort + lite teknikträning och mellanskiktet utbildar dig från noll till grönt kort. Karbin likaså men då ingår inte själva uppklättringen.
 
Jo visst lite skillnader finns ju allt men säg 650kr i Linköping mot 1200kr i Norrköping. Det är dubbla pengen nästan och så stor skillnad tycker jag inte det är ändå. Det känns lite skevt att det kan skilja så mycket i pris helt enkelt. Har själv nästan samma avstånd till Eskilstuna som till Norrköping. Kan jag då få grönt kort för halva pengen i Eskilstuna så lär jag välja det känns det som.
 
Ja, du får 5 timmar vid väggen för 650:- i Linköping, 10 timmar vid väggen för 1200:- i Norrköping. Det gröna kortet är billigare i Linköping, men klättrad tid är billigare i Norrköping. Vad kostar inträde, hyra av prylar och fler tekniktips i fem extra timmar i Linköping?
 
Kolla antal timmar. Även om innehållet ser ut att vara samma kan antal timmar ge en fingervisning om hur väl man går igenom de.och de ger en möjlighet att repitera med någon som dubbelkollar så de verkligen sitter ordentligt och att man kommer ihåg de efter kursen. Dessutom är ju sista kursdelen hos klättercentret lite grundläggande teknik vilket man kan välja bort och spara några kronor om man vill. Vilka kurser som är bra utalar jag mig inte om eftersom jag är lite partisk.

Antal instruktörer per elev kan ju skilja också.
 
Senast ändrad:
I slutänden handlar det väl också om vad man själv har för inställning till kurser.

En normalbegåvad och intresserad person kan med goda instruktioner gå från en kurs på 2 timmar och ändå va en tillräckligt säker topprepssäkrare för att komma igång och utvecklas själv.
Det är i princip vad de kortaste kurserna fokuserar på, att man ska kunna hantera en vanlig repbroms på topprep samt nödvändiga kunskaper för kamratkontroll (träna på åttan innan kurser så får ni mer tid till klättring).

Allt utöver det är i princip extra tid som läggs på klätterteknik och teori, vilket inte är fel att komma igång med men också sådant som man kan bygga på med senare. Personligen skulle jag inte byta bort den tillfredsställelse det innebar att upptäcka vissa saker själv mot att nån berättade det för mig på kurs och kanske eventuellt möjligtvis sparade mig 1-2 veckor i min utveckling som klättrare. Tekniken som ingår i kom igång-kurser är självklart väldigt basic och värkande underarmar är förmodligen minst lika lärorikt (och motiverande!) .


Av listan på kurser tycks det finnas ett samband med långa kurser och större grupper, till skillnad från korta 2-3 timmars med färre personer och mer "drop in"-aktigt förfarande.
 
Börjar med att skriva att jag är partisk då jag ibland jobbar som hallvärd på KC i Solna och vid Telefonplan.
Utan att veta något om kurserna på andra ställen så är min uppfattning att av de klättrare jag har tvingats säga till eller åtminstone fått göra påpekanden till i hallen, så har ingen så vitt jag kan komma i håg gått kursen i KC:s regi.

Därmed inte sagt att dessa klättrare varit säkerhetsmässiga katastrofer som jag inte hade vågat klättra med själv utomhus t ex, utan en orsak är att KC har rätt ingående och rigorösa regler och normer för klättring och säkring i sina hallar och som jag ser det ligger i täten för framtida normer för säker inomhusklättring i Sverige.
 
Jag skulle visa de dokument om Grönt kort som legat tillgängliga på SKF:s websida, så att de kunde läsa och se vad det var man behöver kunna för att så småningom få ett Grönt kort.

Jag hittade inget längre, har detta gjorts otillgängligt, eller var jag bara dålig på att leta??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pierrea Skillnad på kamsäkringar? Klättring allmänt 4
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
NattaZatta Vad för skillnad? Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2

Liknande trådar