skifta mellan olika drev krävs det att kedja byts?

Jag undrar om det är möjligt att ha ett sommar drev och ett vinter drev eller kommer det att innebära krångel med kedjan. När man byter kassett så är man ju ofta även tvungen att byta kedja men framdrevet verkar inte beröras är det någon som kan ge lite inf?

Tack!
 
Byta kedja viktigast

Kommer direkt från källaren efter ett kedjbyte på min MTB. Jag byter kedjan efter ca 200-250 mil och nästa gång så byter jag även kasetten bak då den brukar hålla 500 mil.
Dreven fram håller det dubbla, möjligen kan mellanklingan behöva bytas innan.

Om det ska hålla så här länge kräver det att man sköter om hela drivpaketet 1 gång/vecka och efter varje skogstur annars kan det ta slut på 100 mil.

Så mitt råd är, tvätta smörj och byt när det är slitet oavsett sommar eller vinter.

Stefan
 
jaså

När jag bytte kassett föra ggr var jag tvungen att byta kedja eftersom att den gamla kedjan hade för stora mellanrum, av ditt svar att döma så finns inte det omvända problemet nämligen att man är tvungen att byta kassett om man byter kedja. Byter du alltid kedja när du byter drev eller kan man ha den gamla kvar?
 
Byt kedja ofta och spar pengar!

När kedjan slits blir som sagt avståndet mellan nitarna i kedjan längre. Kedjan passar då inte i mellan rummet mellan tänderna på de klingor som sitter på fram och bakdrev. Det är då kedja börjar nöta ner avståndet mellan tänderna och varför det inte längre räcker med att enbart byta kedja!
Om man byter kedja innan den sträckts bortom den tolerans som finns inbyggt i systemet slipper man byta ut kassett(bakdrev) och/eller klingorna fram!
Instämmer att de klingor i kassetten som används mest visar detta slitage tidigare än klingorna fram. Men detta beror nog till största delen på att färre tänder är i kontakt med kedjan.

Fenomenet med att kedjan inte får tag om tänderna på klingorna visar sig inte alltid gradvis utan ibland helt plötsligt, tex. när man trycker till tramporna vid igång start eller i uppförsbackar! Det kan vara en mycket obehaglig överraskning och till och med leda till svåra olyckor. Har själv vid ett tillfälle slagit en volt med cykeln och allt och landat klockrent på rygg, när kedjan utan tidigare varning släppte!
Varför inget om vikten att byta kedja i tid nämns i medföljande manualer när man tex. köper Shimano komponenter eller cyklar med utanpåliggande växlar är inget annat än skrämmande. Undrar vad som skulle hända om motsvarande info saknades i en manual för en bil...

Genom att investera i ett enkelt mätverktyg som visar om det är dags för kedjebyte kan man enkelt spara både pengar och hälsa! Framför allt Park´s CC-2 och CC-3 börjar bli allt vanligare i cykelbutikernas hyllor.
Här är en bild på hur enkelt de är att använda:
http://www.parktool.com/tools/CC_2BIG.shtml
Här är länkar till några tillverkare:
http://www.parktool.com/tools/CC_2.shtml
http://www.parktool.com/tools/CC_3.shtml
http://www.rohloff.de/index.php?p=PRODUKTE/CALIBER 2
http://www.connexchain.com/

Enligt vissa källor kan man mäta slitaget på kedjan genom att mäta ett visst antal länkar med en tummstock:
http://www.fredrikshofcykel.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm
Men jag har svårt att se hur denna metod kan vara tillförlitlig. Den förutsätter nämligen att materialet i kedjans länkar sträcker på sig! Det som egentligen sker är dock att nitarna som håller ihop kedjan nöts ner av den friktion som upp står mellan niten, tänderna på klingorna och eventuella föroreningar.

Mer info:
http://bike.shimano.com/services/faq.asp#18
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
http://www.sheldonbrown.com/brandt/chain-care.html
http://yarchive.net/bike/chain_wear.html
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
http://www.bicyclinglife.com/HowTo/ChangeAChain.htm
http://www.nickcoyne.com/cape-epic/barnetts.asp

Gott Nytt År!
Peter

--- "To Infinity -------- _o
---- and Beyond! --- _\ \>
---- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
 
Fascinerande att ingen i tråden verkar ha svarat på grundfrågan?

Killen vill ha olika stora drev sommartid och vintertid och undrar då om han måste byta kedja samtidigt då även om han inte byter kasetten. Han har inte nämnt nåt om hur ofta han byter kedja i vanliga fall (han kanske nyligen bytt kasett och därmed kedje och undrar om han måste böka med ett till kedjebyte bara för att han tänker byte till "vinterdrev"?).
 
Kedjedrev eller friktion?

De flesta cyklar som säljs här verkar vara växlade för flåsande hurtbullar och folk i än bättre kondition. Hur mycket roligare det blir att cykla med lämplig utväxling! Läs gärna S Forster utmärkta bok om Efficient Bicycling.
Jag tror hellre på att med en MTB, du bör satsa dina slantar på däck med vinterfriktion, tex dubbade.
Skaffa en 10 kg vikt till kedjemätningen (brukas på den begagnade). Skiljer längden efter 15 länkar väsentligt byt!
Däck, kedjor, bromsbelägg och kransar är förbrukningsvaror!

Go tur

Johan K
 
nermander; sa:
Fascinerande att ingen i tråden verkar ha svarat på grundfrågan?

Killen vill ha olika stora drev sommartid och vintertid och undrar då om han måste byta kedja samtidigt då även om han inte byter kasetten. Han har inte nämnt nåt om hur ofta han byter kedja i vanliga fall (han kanske nyligen bytt kasett och därmed kedje och undrar om han måste böka med ett till kedjebyte bara för att han tänker byte till "vinterdrev"?).

Det som verkligen "fascinerar" är väl hur mycket information du lyckas tolka in i Mikaels fråga!
Tänk om du läst mitt svar lika noga... ;)
Det är nämligen just grundfrågan som som besvararas.

Ha en god fortsättning på det nya Året!
Peter
 
theDude; sa:
Det som verkligen "fascinerar" är väl hur mycket information du lyckas tolka in i Mikaels fråga!
Jag skrev att det kanske kan vara så.
Tänk om du läst mitt svar lika noga... ;)
Det är nämligen just grundfrågan som som besvararas.

Snälla, eftersom jag har så dålig syn, kan du citera den del av ditt svar där du svarar på frågan om det är lika viktigt att byta kedja när man byter drev fram som det är när man byter kransar bak?
 
Byt!

Framdrevet slits det också men inte riktigt lika snabbt. Om delarna inte är slitna "i fas" kommer de nya delarna snabbt att "slitas ikapp". Kedjor är billiga och drev är dyra så tumregeln är att alltid byta kedja om man byter ut ett drev eller kasetten.

Kör du oväxlat eller med bara bakväxel?

/rikard
[Ändrat av _rikard_ 2005-01-03 kl 13:51]
 
Trådkidnappning + svar

theDude; sa:
...
Enligt vissa källor kan man mäta slitaget på kedjan genom att mäta ett visst antal länkar med en tummstock:
http://www.fredrikshofcykel.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm
Men jag har svårt att se hur denna metod kan vara tillförlitlig. Den förutsätter nämligen att materialet i kedjans länkar sträcker på sig! Det som egentligen sker är dock att nitarna som håller ihop kedjan nöts ner av den friktion som upp står mellan niten, tänderna på klingorna och eventuella föroreningar.
....
Ursäkta för trådkidnappningen, men eftersom det är jag som har skrivit Fhof-artikeln som Peter länkar till och inte förstår, tar jag mig den friheten i detta mitt enda inlägg i tråden.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt Peter har du helt missförstått hur en kedja är uppbyggd och vad det är du mäter när du mäter kedjan mellan nitskallarna.

När en kedja slits så nöts mycket riktigt nitarna ned, men vad åstadkommer det slitaget?
Det är innerlänkens friktion som ger det slitaget och pga det slitaget hamnar nästa ytterlänk och dess nit(ar) längre bort.
Se exempel i bilderna nedan.

Att det är niten som slits syns tydligt på bilden nedan:
chain_wornpin.gif


Att nästa ytterlänk hamnar längre bort pga nitens slitage syns tydligt på denna bild:
chain_wornbush.gif

Detta slitage av niten gör alltså att avståndet till nästa yttelänk och dess nit(ar)ökar.
Ok?

Peter: Hur kan enligt dig en kedja slitas utan att avståndet mellan nitarna ökar?

Avståndet mellan kedjenitarna är alltså ett direkt mått på hur sliten kedjan är.

Använder man en kedjeslitmätare, typ den Peter skriver om ovan, mäter man inte mellan nitar. Den mäter mellan kedjans rullar, rullen syns till vänster i bilden ovan. Att mäta mellan rullar kan ge ett felaktigt resultat, det finns de som har skrivit i andra Forum att de har råkat ut för det.

Här är några bilder på hur enkelt det är att mäta kedjeslitage:
chainstart-2.jpg


sixteenth-2.jpg

Det verkar väl inte så svårt, eller?
Bilderna kommer från denna utmärkta artikel:
http://www.execulink.com/~dtierney/wmc/SRAM/chains2.htm#Chain wear

Även 'gurun' Sheldon Brown rekommenderar att man mäter kedjeslitage, läs mer här:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
(Härifrån kommer också de två 1a bilderna)



Nu till mitt svar på Mikaels ursprungsfråga
elvis1; sa:
Jag undrar om det är möjligt att ha ett sommar drev och ett vinter drev eller kommer det att innebära krångel med kedjan.
Förutsatt att din fråga gäller en kedja på en kedjeväxlad cykel rekommenderar jag att du mäter kedjeslitaget och är det mindre än 1/16" på 12", läs mer om hur här, så behöver du troligen inte byta vare sig kedja eller kassett utan bara dreven.
Men eftersom det mesta slitaget kommer på vintern rekommenderar jag att du även byter kedjan på våren, en ny kedja växlar ofta bättre.
Men cyklar du mycket så kan du behöva byta både kedja, kassett och drev bra mycket oftare än en ggr/år.

/Håkan
 
Förstår alldeles utmärkt var slitaget uppkommer även om jag utrycker mig felaktigt i mitt inlägg. Det jag koncentrerade mig på i mitt första inlägg var att beskriva orsaken till att Mikael mfl. fått uppfattningen att det inte skulle gå att skifta mellan två olika hjul/drev utan att även byta kedja. Såg även till att inkludera lite länkar för de som inte förstod min beskrivning eller ville veta mer.
Som läsare måste man lära sig att använda sig av inkluderade länkar om man vill förstå hela bilden! Det skulle bli absurt långa inlägg om alla deltagare i alla trådar som finns i ett diskussionsforum skulle avkrävs att lägga fram varje aspekt i ett ämne.
Tänk om du nu tog dig tid att uppdatera din artikel på Fredrikshofs hemsida och inkludera information du nu gett oss, här så den verkligen blir begriplig, i stället för att fila på dina oförskämdheter!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg