Trådkidnappning + svar
theDude; sa:
...
Enligt vissa källor kan man mäta slitaget på kedjan genom att mäta ett visst antal länkar med en tummstock:
http://www.fredrikshofcykel.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm
Men jag har svårt att se hur denna metod kan vara tillförlitlig. Den förutsätter nämligen att materialet i kedjans länkar sträcker på sig! Det som egentligen sker är dock att nitarna som håller ihop kedjan nöts ner av den friktion som upp står mellan niten, tänderna på klingorna och eventuella föroreningar.
....
Ursäkta för trådkidnappningen, men eftersom det är jag som har skrivit Fhof-artikeln som Peter länkar till och inte förstår, tar jag mig den friheten i detta mitt enda inlägg i tråden.
Om jag tolkar ditt inlägg rätt Peter har du helt missförstått hur en kedja är uppbyggd och vad det är du mäter när du mäter kedjan mellan nitskallarna.
När en kedja slits så nöts mycket riktigt nitarna ned, men vad åstadkommer det slitaget?
Det är innerlänkens friktion som ger det slitaget och pga det slitaget hamnar nästa ytterlänk och dess nit(ar) längre bort.
Se exempel i bilderna nedan.
Att det är niten som slits syns tydligt på bilden nedan:
Att nästa ytterlänk hamnar längre bort pga nitens slitage syns tydligt på denna bild:
Detta slitage av niten gör alltså att avståndet till nästa yttelänk och dess nit(ar)ökar.
Ok?
Peter: Hur kan enligt dig en kedja slitas
utan att avståndet mellan nitarna ökar?
Avståndet mellan kedjenitarna är alltså ett direkt mått på hur sliten kedjan är.
Använder man en kedjeslitmätare, typ den Peter skriver om ovan, mäter man inte mellan nitar. Den mäter mellan kedjans rullar, rullen syns till vänster i bilden ovan. Att mäta mellan rullar kan ge ett felaktigt resultat, det finns de som har skrivit i andra Forum att de har råkat ut för det.
Här är några bilder på hur enkelt det är att
mäta kedjeslitage:
Det verkar väl inte så svårt, eller?
Bilderna kommer från denna utmärkta artikel:
http://www.execulink.com/~dtierney/wmc/SRAM/chains2.htm#Chain wear
Även 'gurun' Sheldon Brown rekommenderar att man
mäter kedjeslitage, läs mer här:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
(Härifrån kommer också de två 1a bilderna)
Nu till mitt svar på Mikaels ursprungsfråga
elvis1; sa:
Jag undrar om det är möjligt att ha ett sommar drev och ett vinter drev eller kommer det att innebära krångel med kedjan.
Förutsatt att din fråga gäller en kedja på en kedjeväxlad cykel rekommenderar jag att du
mäter kedjeslitaget och är det mindre än 1/16" på 12", läs mer om hur
här, så behöver du troligen inte byta vare sig kedja eller kassett utan bara dreven.
Men eftersom det mesta slitaget kommer på vintern rekommenderar jag att du även byter kedjan på våren, en ny kedja växlar ofta bättre.
Men cyklar du mycket så kan du behöva byta både kedja, kassett och drev bra mycket oftare än en ggr/år.
/Håkan