Skidutrustning

Jag undrar om någon skulle kunna rekomendera ett komplett skidpaket med skidor, bindingar pjäxor ja allt man behöver.
Mitt problem är att jag vill kunna använda samma utrustning till många olika saker.

1.Jag vill kunna isklättra och använda pjäxorna som stor skor.
2. Jag vill kunna gå på tur med skidorna. Jag har tex en planerad tripp mellan Abisko och Keb på Kungsleden.
3. Jag vill gärna kunna åka slalom nerför med grejjorna då jag aldrig testat telemark och heller inte är riktigt intresserad av det.

För mig verkar det som jag skulle köra på Randomee grejjer, men hur är pjäxorna att gå i. Är de som slalom pjäxor?

Tror ni att ni skulle kunna få ihop ett paket, eller blir det för mycket komprommisser?

Kompromisser

Jodå, det blir lite kompromisser men det ska nog gå. Gör ungefär det du säger med min utrustning men det kräver lite pannben ibland. Om du inte är avancerad skidåkare så skulle jag tipsa om följande

Pjäxor: Scarpa Laser
Bindning: Diamir Freeride
Skidor: Din favoritskida.

Lasern går bra att klättra med så länge det är mestadels is och helt OK att åka på platten med.

Bindningen är klockren.

Skidan spelar ingen roll, köp vad som helst. Om du vill jaga gram så är det helt OK för mig men det viktiga är hur skidan fungerar nerför.

Randoneé vs. turåkning

Jag skulle inte rekommendera en vanlig randoneé utrustning om du ska gå på tur på platten, och absolut inte med alpina skidor och Freeride bindning. Feeride bindningen är bra om man mest åker i pist och liftbunden skidåkning och ibland vill sticka iväg på en topptur. Vill man däremot ha en bra topptursbindning som är lätt och stabil så ska du satsa på Titanal III bindningen.

En skidkombination som jag har funderat på att prova är Titanal bindningen på ett par Fisher BCX BOUNDLESS CROWN vallningsfria skidor med en midja på 69mm. Sen använder man sig av ett par Nordica T12 pjäxor. Så tror jag att man har ett bra multiskidpaket som både fungerar utför, uppför och på platten.

//Micke

Jepp

(Tjena Micke!)

Micke har såklart rätt om du låter fokuset ligga på plattgåendet och inte går med stighudar så många dagar per år. Ingen aning hur Nordican funkar för is.

Jag har gått ungefär 25-50 dagar med hudar de senaste 4-5 åren och nu har höftböjar-muskeln växt till sådan storlek att jag aldrig tvekar att ta så stora skidor som möjligt om det finns någon liten chans till en utförslöpa under turen... :) Känner en polare som har spenderat bra många dagar i Keb gåendes med vanliga slalompjucks, Alpine Trekkers och stora skidor. Han är stark.

Rätt om Titanal III också, det är ett hekto eller två per fot vilket är samma som att ta bort ett par kilo ur ryggan. För stora och tunga personer som mig själv så är Freeride ändå valet. 92 kg + kläder + 10 kg i ryggan ger en 105-110 kg som bindningen måste stoppa för.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sunemangs Hyra skidutrustning Skidalpinism 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg