skidtur, Skäckerfjäll

Har „upptäckt“ området Skäckerfjäll i Norra Jämtland på kartan och Skjaekerfjella-Blåfjella-Nasjonalpark på andra sidan gränsen i Norge. Finns det någon som har vandrat där, kunde det vara ett område för en skidtur, med tält och kanske också en eller två övernattningar i de norska hytterna. Är området mycket kuperat eller skulle det gå bra att skida där med pulka? Tacksam för alla sorts tipps, jag önskar alla ett gott nytt fjäll-år, Sigird!!

Hej Sigrid!

Jag vandrade i Skäckerfjällen några dagar i somras. Det är ett fint område, passar säkert fint för en skidtur med pulka, men jag saknar egen erfarenhet av såna turer (tyvärr).

Det brantaste på min tur var från passet mellan Anjeskutan och Aahkantjahke och norrut, men inte jättebrant.

Jag skrev lite om turen på min blogg, läs om du vill se hur det är på sommaren! Lycka till med turplaneringen!

http://www.utsidan.se/blogs/topptur/vandring-i-skackerfjallen.htm

Hälsningar BrittMarie

tack, rittMarie, för din fina berättelsen, hur är Anjan Fjällstation, ett trevligt ställe för att kanske stanna en dag och sen starta turen? Sigrid

Anjan

Hej igen!

Anjans fjällstation är mysig, mycket atmosfär i väggarna, och rofylld stämning. Ett bra ställe att börja eller avsluta en vintertur på. Personalen är trevlig och maten jättegod! Pröva deras souvas!
Hälsningar BM

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg