Skidspår i Stockholmsregionen

Är det någon som vet någon site eller liknande som listar alla skidspår i Stockholm och vet huruvida de är upplysta, spårade etc? Om inte, är det någon som vet några bra spår som är att rekommendera?
 
Ja, tänk om vi hade en sajt dit spårmakarnas senaste jobb på olika ställen kunde förmedlas... Nu dröjer det väl förstås länge tills vi får uppleva något liknande det vi har nu, men just nu behövs det inte desto mindre!

Blev glad när den här frågan ställdes av Erik i förrgår, men besviken nu att ingen (mer än jag) svarat. Jag vill nämligen veta om det är värt för mig att åka ändå från Lidingö till Haninge i morgon...

Igår var jag för första gången i Ursvik och blev ytterst imponerad av Sundbybergs stads motionsspårssystem. 5 km elljus med dubbelspår. 10 km "enkelspår". Trevligt kuperat hela tiden, men tyvärr inte en enda rejäl utförsbacke (en enda brantare uppförsbacke). Visserligen var det rätt kärvt före igår, men jag vill gärna ha mer spännande utförsåkning - finns det i Stockholm?
 
Drottningholm mm

På Drottningholms golfbana finns det bra skidspår, visserligen opistade men ändå väldigt trevliga. Dock ganska svaga backar.
En ganska krävande motionsslinga finns vid Fiskartorpet, dock ganska kort och opistad. Osäker spårkvalitet/löparna tycker inte om att spåra och springer därför tyvärr ibland i de spår som finns.
Finns det inte spår på Lidingö?
Daniel
 
Lida

Hej!

Lida ligger söder om stan. Det går en buss från Tullinge, men tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer det är på den. Om jag kommer ihåg rätt så hittar du Lida på gröna kartan Stockholm SV.

Om man är intresserad av spår i norra stockholm kan jag rekommendera området kring Rösjön, där finns fina spårade spår i varierade längder upp till 10 km. Fast det är väldigt lätta spår utan brantare backar. Det finns ett svårare spår utmarkerat på deras kartor som inte ligger så långt därifrån, men det spåret har jag inte testat.

God skidtur!
 
Nu har jag testat både Lida, Rudan (Haninge) och Hellas. För en "flås-åkare" är Rudan bäst och Hellas sämst. Lida har extremt bra markering av sina spår, Hellas inge vidare (bara att hitta spåren på "andra sidan vägen" tyckte inte jag var självklart).

Att det skulle vara extra bra backar på Lida-spåret (17,9 km) stämmer kanske om man åker åt fel håll, det var nämligen två rätt häftiga uppförsbackar, annars bara en enda utförsbacke med lite lutning. Vid Rudan var det i alla fall två-tre backar som krävde lite koncentration då det svängde också.

I morgon ska jag åka 15 km-slingan vid Ursvik som jag fick höra är skoterkörd nu - kommentar kommer! Egentligen är jag ute efter höjdskillnader som inte finns i Stockholm, eller branta backar som skulle vara fånigt svåråkta. Det är bara det att att det på Lidingö (Långängen) förr preparerades ett spår med några riktiga fart-backar...
 

Liknande trådar