Skidor nerför Kebnekaise

Hej, jag och några polare tänkte bestiga och åka skidor nerför Kebnekaise (sydtoppen) som projektarbete i gymnasiet, och skulle behöva lite tips.

När är bästa tiden på året (vad gäller framkomlighet, kyla, natur, lavinrisk etc) för att lättast och trevligast göra denna resa?

Behöver man specialutrustning, eller fungerar det med vanliga skidor och pjäxor?

Är det farligt att åka utför kenekaise, med avseende på klippor och stup och så?

Är det farligt att bestiga sydtoppen vintertid, och behöver man guide?

Kan man åka skidor ända från toppen ner till foten/fjällstationen? Från sydtoppen då alltså.

Behöver man längdskidor, eller kan man åka med helt vanliga slalomskidor?

Lite info: Vi är tre riktigt vältränade artonåringar, dock saknar vi längre erfarenhet av vandring, förutom lite sommarvandring i fjällen. Resan kan göras när som helst under skolåret, så vill gärna veta bäst lämpade tiden.

Tacksam för svar

Mathias
 
Nu har jag inte varit uppe på keb på vintern, så andra får komma med bättre svar.. men ska ni åka skidor nerför keb så blir det på vintern. Det är bara sista typ kilometern det ligger snö på sommaren. Jag tycker vinterfjället är bäst under första halvan av april, snösäkert och inte allt för kallt. Då ligger det snö så ni kan åka hela vägen till kebnekaise fjällstation. Det är också möjligt att gå upp från singi, men vilket som är bäst på vintern får någon annan svara på...
Det anordnas guidade toppturer från keb-fjällstation under vintern också, och jag är ganska säker på att man kan hyra all utrusning som behövs. Skidor så skulle jag säga att det är slalom med alpine-trekkers, randonne eller telemark som gäller, med stighudar såklart. Vindsäck, spade, sond, transciever tror jag är en bra ide, och förståss kunskap om hur man använder dessa.... dvs, om ni inte har erfarenhet av vinterfjäll tror jag att den guidade turen är en bra ide...
 
Om man undrar om det är farligt att åka skidor utför Kebnekaise så är det bästa skidföret sista veckan i juli.. ;)
De frågor du ställer kan man rimligen inte göra en bedömning av på ett forum. Lavinfara måste man t ex bedöma på plats utifrån de förutsättningar som råder. Det känns lite trolleri över trådstarten... man beger sig inte ut oerfaren i högalpin miljö för utförsåkning om man inte har grundläggande koll samt erfarenhet av att bedömma lavinfara och hur man använder spade, sond, transciever..
Har ni någon randonnée-erfarenhet öht?
Om ni är seriösa med projektet så hör av er till någon av bergsguiderna i området så lär ni er något på kuppen också.
 
Om ni inte känner till geografin runt Kebnekaise rekommenderar jag att ni tar en liten tur dit och kikar. En bestigning i Augusti kanske. Gärna då Durlings led då det lär vara den i princip enda säkra vägen upp vintertid. Jag skulle nästan vilja påstå att det är ett måste om ni inte har en gedigen vinterfjällvana sedan tidigare.


Laviner är en påtaglig risk och det finns gott om ställen att trilla ned och göra sig olycklig på så som tidigare sagts så är det nog klokt att gå med guide , i alla fall första gången.

Via Durlings led kan ni ta er hela vägen ned till Singistugorna utan större besvär men jag tror inte att varken vanliga slalomskidor eller längdskidor är att rekommendera. Som sagt är det nog randonne eller telemark som är melodin.

Rätt skött kan det bli en riktigt trevlig topptur men det är inte rätt ställe att öva på. Man ska veta vad man gör innan man ens ger sig iväg på ett sånt projekt.
 
Det går att göra med i stort sett vilka skidor som helst, men längdskidor kan bli väldigt svårt om det är isigt. Turskidor med stålkant funkar om man är van skidåkare, jag gjorde det själv nu i våras. Men ska ni ha riktigt kul på nedvägen, eller om ni inte är vana att åka offpist med sladdriga skidor, så är det bättre med nåt stadigare, randoné eller telemark. Ni kan hyra Dynafit-grejor (Randoné) på fjällstationen. Kan ni åka slalom är det hur enkelt som helst att ta sig ner med dom grejorna, åkmässigt.
Det svåra är att det är ett fjäll och ingen skidbacke. Ni måste ha lite koll på lavinrisken och veta hur ni ska hitta på fjället även om vädret slår om.
Enklast är att åka i mitten av April, då finns det gott om snö, dagarna är långa, lavinrisken oftast lägre än tidigare på året. Enklaste vägen upp om ni ska gå själva är västra leden. Östra leden är enklare kondismässigt, men ni behöver lite vana av att fippla med rep & karbiner och att gå i brant snö, ev. kan ni även gå med guidegrupp den vägen. Det finns flera andra vägar upp, men från fjällstationen är dom två dom enklaste.

Ett tänkbart upplägg är att ni gör en träningsresa till Storulvån och knatar upp på Getryggen. Som uppvärmning och för kul. Det är väldigt lättillgängligt och man kan hyra grejor på plats.

Att köpa grejor är ganska dyrt. Billigast är begagnat, då kan man kolla här på Utsidan eller på freeride. Hyra eller låna är bättre.

Literaturtips: Skredboka (Norsk) eller någon annan lavinbok.
Surftips till uppsatsen: wildsnow.com
 
Hej, jag och några polare tänkte bestiga och åka skidor nerför Kebnekaise (sydtoppen) som projektarbete i gymnasiet, och skulle behöva lite tips.

När är bästa tiden på året (vad gäller framkomlighet, kyla, natur, lavinrisk etc) för att lättast och trevligast göra denna resa?

mars

Behöver man specialutrustning, eller fungerar det med vanliga skidor och pjäxor?

det går men är inte roligt

Är det farligt att åka utför kenekaise, med avseende på klippor och stup och så?

Ja

Är det farligt att bestiga sydtoppen vintertid, och behöver man guide?

farlig ja, guide nej, men behöver man fråga så kan det behövas

Kan man åka skidor ända från toppen ner till foten/fjällstationen? Från sydtoppen då alltså.

Ja men det är några håriga partier längs östra leden, är ni vana att köra i 60 gradig mycket exponerad terräng med klippor så funkar det, rullevare rännan är ett lättare alternativ (om nu en 60 gradig ränna är enkel;-) men tar ni av skidorna på östra leden är skidåkningen enkel

Behöver man längdskidor, eller kan man åka med helt vanliga slalomskidor?

det går men randoprylar är roligare

Lite info: Vi är tre riktigt vältränade artonåringar, dock saknar vi längre erfarenhet av vandring, förutom lite sommarvandring i fjällen. Resan kan göras när som helst under skolåret, så vill gärna veta bäst lämpade tiden.

Tacksam för svar

Mathias
 
Tack för alla svar, verkligen schysst. Är inget troll med det här, visst är vi oerfarna, men det är därför vi är ute i god tid för att lära oss redan nu. Vi ska dit och vandra nu i sommar för att kolla hur allt ser ut och kolla terrängen i förväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Valpish Skidor eller inte? Fjällvandring 3
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
kollebolle Sitojaure på skidor Fjällvandring 6
seon Snöskor-Skidor Fjällvandring 3
O_Lundberg Skidor ner för Kebnekaise i maj Fjällvandring 4
xtrem Är det skidor som gäller..? Fjällvandring 0
Kristoffer9 Jojoleden på vintern med skidor? Fjällvandring 2
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6
patkar Snöskor eller skidor? Fjällvandring 0
Totteman Klimatförändringar - Kebnekaise krymper Fjällvandring 14
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10

Liknande trådar