Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor?

Jag söker skidor med stålkanter som är bra för turåkning. Jag åker mest med packning ett par gånger om året. Stålkanterna är bra när man ska ta sig nerför vindpinade fjäll som brukar vara omöjliga att bromsa nerför annars.

Varma, höga pjäxor är ett krav eftersom jag hatar att frysa om fötterna.

Har nån tips till en orik budgetåkare?
//Janne

T4+Alpina

Jag är mycket nöjd med mina Scarpa T4 som turpjäxa. Jag åker på Fischer E99, men jag är övertygad om att det blir Alpinas bredare turskida med stålkant som nästa. Mycket prisvärd enligt på fjället vittfarna kamrater.

Alpina blev mitt val!

Hej

Jag och tjejen har precis beställt Alpina explorer 68 vax. Vi har grubblat en massa över vad vi skulle välja och det hela blir ju inte lättare av att personalen i butikerna här i skåne saknar allt vad kompetens heter.

Efter att ha läst och talat med en massa åkte vi till Göteborg och köpte oss Alpinas BC1550 pjäxor. De känns super bra.

Deras skida skall enligt Backcountry Equipment som marknadsför dem i Sverig vara en mkt bra skida till det priset. Betalar man det dubbla får man ju klart en bättre skida men det är ju ett val man får göra.
Skidan skall vara ganska mjuk vilket gör att du får fäste både när du har packning och när du inte har det. Köp modellen vax så du själv får valla, på det sättet kan du styra hur mycket fäste du vill ha vilket är lite beroende på din vikt.

Take care out there / Frippe

Själv har jag ett par Lundhags Option med innersko av yllefilt samt med Nordic Norm Sula. Är mycket frusen om fötterna och detta har blivit min räddning, var ute igår i ca -25 grader utan problem några timmar och åket i lössnön. Som sagt var viktigast är att må gott när man är ute och vad gäller valet av skidor skulle jag nog satsa det mesta på pjäxorna och ev. köpa begagnade med nordic norm bindning av något slag.

Bor du i närheten av Piteå finns ett par i mitt garage!

Lycka till!

alpina funkar bra

Tjena!
Jag kör med alpina explorer 68 och alp 1550-pjäxan och har så gjort i typ tre år. Jag har den vallningsfria men det tycker jag är skönast (jag vallar nog mycket när jag tränar långdåkning).
Trots att utrustning har fått lida pin under vårturer och branta toppturer (jag åker annars mest telis och tenderar att dra iväg på lite väl alpina varianter när ja turar)
Skidan känns lite billig men har bra glid och bra bärighet i snön. Slitstarkt belag verkar det dessutom vara. Lite fladdrig när farten ökar, men det är ju inte så ofta med turskidor(kan bero på pjäxorna också, se nedan).

Pjäxorna är kanonsköna, varma och mycket bekväma att både skidra och gå i (för de där barmarkssträckorna på våren). Ett problem är att de binder en del vatten, inte är vattentäta och jag får ett mysko skavsår på vänster stortås överdel när turen överstiger 3 timmar och det har varit hård körning (= svettiga/blöta fötter).
Men det kan bero på mina fötter o inte pjäxan.
En annan nackdel är att pga. skidans bredd är 1550-pjäxan lite väl mjuk för att kunna styra ordentligt när farten ökar.

men priset, passform och slitstyrka gör dem till ett klockrent köp enligt mig.

Re: T4+Alpina

klippen; sa:
Jag är mycket nöjd med mina Scarpa T4 som turpjäxa.
Hur upplever du de där plastpjäxorna på längre turer? Åker du mycket nerför eller tycker du de är det perfekta valet även för att åka på platten? Jag har själv ett par lite för små läderkängor som jag kommer att uppgradera till något inför årets tur.

Re: Re: T4+Alpina

thodan; sa:
klippen; sa:
Jag är mycket nöjd med mina Scarpa T4 som turpjäxa.
Hur upplever du de där plastpjäxorna på längre turer? Åker du mycket nerför eller tycker du de är det perfekta valet även för att åka på platten? Jag har själv ett par lite för små läderkängor som jag kommer att uppgradera till något inför årets tur.

Läs min recention av dem i recentionsbanken. Så här långt har de mest tjänstgjort på "platten".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
sebastian_westenbach.com Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg