alpina funkar bra
Tjena!
Jag kör med alpina explorer 68 och alp 1550-pjäxan och har så gjort i typ tre år. Jag har den vallningsfria men det tycker jag är skönast (jag vallar nog mycket när jag tränar långdåkning).
Trots att utrustning har fått lida pin under vårturer och branta toppturer (jag åker annars mest telis och tenderar att dra iväg på lite väl alpina varianter när ja turar)
Skidan känns lite billig men har bra glid och bra bärighet i snön. Slitstarkt belag verkar det dessutom vara. Lite fladdrig när farten ökar, men det är ju inte så ofta med turskidor(kan bero på pjäxorna också, se nedan).
Pjäxorna är kanonsköna, varma och mycket bekväma att både skidra och gå i (för de där barmarkssträckorna på våren). Ett problem är att de binder en del vatten, inte är vattentäta och jag får ett mysko skavsår på vänster stortås överdel när turen överstiger 3 timmar och det har varit hård körning (= svettiga/blöta fötter).
Men det kan bero på mina fötter o inte pjäxan.
En annan nackdel är att pga. skidans bredd är 1550-pjäxan lite väl mjuk för att kunna styra ordentligt när farten ökar.
men priset, passform och slitstyrka gör dem till ett klockrent köp enligt mig.