skidor för topptur

• Trådstartare lishe867@student.liu.se (Lisa Heiberg)
  • Start datum

lishe867@student.liu.se (Lisa Heiberg)

Gäst
Jag tänkte komplettera min skidsamling inför en vecko tur med tält. Jag kommer att göra toppturer om vädret tillåter,och har bestämt mig för Åsnes Sondre (u-balk) med fjäll.

Jag har så dålig kondis att fästet är viktigt för att orka komma upp, liksom. Jag är ingen värsting åkare (är som bäst i pisten, har åkt en del där), men orsaken till att man bor i tält och bökar är ju för att få åka telis på riktigt. Det är ju det som det hela går ut på.
Jag har testat alla kombinationer med turskidor, vallningsfritt, pist skida, stighudar osv. men jag kan fasen inte komma på vilken kombination som blir bäst i slutändan.
Jag känner på mig att ni kommer att säga piskskidor och stighud. Det enda som egentligen talar emot det är timmarna på skrå och på relativt plan mark.
Jag minns inte om vallningsfritt verkligen är kass på alla underlag utför. Är det kanon och skaren bär, så borde det väl inte spela någon roll. Det viktiga är väl att få ner kanten ? Är det löst så spelar det väl heller ingen roll. Det är väl mest i pisten som det är skillnad?!
Skriv vad ni tycker...

lite åsikter

Hej !

Om jag ska göra toppturer och anmarschen inte är alltför lång, så skulle jag inte tveka att köra med breda telisskidor (alltså ej turskidor) och stighudar även på platten med 20 kg packning (eller hur mkt man nu har).Det går förstås ganska långsamt eftersom glidet är måttligt. Använder man bra stighudar som exemeplvis Ascensions, så är glidet hyfsat bra enligt vad jag har hört ryktas.

Jag har använt K2 Piste Off på platten en mil anrmarsch utan problem.

Jag har även ett par Rossignol Big Berthod som nästan har carvingskärning, fast är mer en renodlad offpistskida.Viktigt är att stighuden täcker skidan, dvs man måste skära till hudarna så går skrå-promenaden mkt lättare. Med raka stighudar och carvingskidor blir skråpromendaen omöjlig. Jag använde raka stighudar (65 mmm breda) till mina 94-68-82 skidor och det gick inte alls ens att gå rakt uppför.

Fördelen med bredare telisskidor är att i de snöföhållanden som oftast råder på fjället, omväxlande bristand skare och vindpackade snövallar, eller kanske lössnö om man har tur. Ibland är det ren is också, som t ex Tuolpagornis vindutsatta nordsida.

Åker du pist och har bra skidor som passar för det så ska du inte tveka att använda dessa på tur också om huvudsyftet är toppturer.

Är det däremot en långtur med få inslag av toppturer så är nog den skida du nämner bra.

Hälsar mats Frank, Umeå

lisaheiberg@hotmail.com (Lisa H)

Gäst
Tack!

Tack,
Jag skall fundera vidare.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
En bra kompromiss

Jag har i flera år gjort tältturer på vintern där jag har blandat turåkning och toppturer, och jag tycker att mina Åsnes Nansen har fungerat utmärkt till detta. Jämfört med Sondre är de bredare, har mer insving och mjukare spann (enkelspann). Detta gör dem till en bra kompromiss. Utför går de betydligt bättre än Sondre (jag har provat); mer lättsvängda, lättare att få i kanten och bättre flyt i lössnö. Jämfört med utförstelemarkskidor har de ju förstås sina brister; inte lika lättsvängda och stabila. Å andra sidan fungerar de riktigt bra på tur, även med tung packning. Vallan slits bort lite fortare än på dubbelspannade skidor, men det är bara på riktig skare som jag har lidit av det.

För bästa stabilitet utför rekommenderar jag kabelbindning. Där kan man på de flesta modeller justera kabelspänningen så att man kan ha den löst när man går på platten, och sedan spänna åt den när man skall åka utför. Det gör stor skillnad i stabilitet!

MVH

Peter Ask

om utförsåkningen prioriteras...

....så väljer man givetvis breda och gärna ganska korta (sparar vikt) telisskidor med mer eller mindre carvingskärning.Till detta då gärna höga plastpjäxor.Det är en enorm skillnad att åka med bredare telisskidor jämfört med skidor med tur-skärning.Är det bristande skare fastnar man inte alls i svängarna. Använder man 20 mm upphöjningsplattor blir det lättsvängt och bra.Riva Chili är en mer hållbar bindning för hård körning jämfört med Riva 3.

Åker man exempelvis till Eikesdalsvatnet eller Lyngen (Norge) där anmarscherna är korta så behöver man inte bekymra sig om platt-transporterna.Jag använder Scarpa T2 och de skulle jag nästan kunna tänka mig att använda efter Kungsleden.

Jag kan inte rekommendera vallningsfria skidor överhuvudtaget för topptur.Är det brant uppför måste man väl ha stighudar ändå ? Det viktiga är att stighudarna täcker hela skidan.Man får ju dåligt fäste på skrå annars.

Utrustningen är ju lite beroende på vart man ska åka. Det finns väl en gräns hur långt man orkar åka med stighudar på hela tiden på breda carvingskidor men den gränsen har jag ännu inte testat.Är det fråga om en baslägertur så skulle jag inte tveka.

Men gäller det att genomkorsa Sarek och göra nån enstaka topptur så väljer jag mer tur-liknande skidor.

MVH Mats Frank, Umeå

jaxbacker@hotmail.com (Jörgen Axelsson)

Gäst
raka hudar

Överdriv inte betydelsen av skurna stighudar. Har 65 mm bredd på mina och skidorna är 99-68-88 och har inte haft nått problem med fästet. Ovanligt att skaren är så hård att inte skidan skär ner tillräckligt när man går på skrå.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anna_tranberg Topptur Molde - var hyra skidor? Turskidåkning 1
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg