skidköp????

Hej har åkt skidor i många år. Mest i motionsspåren och nu vill jag upp på lite fjällturer också. Vad tycker ni man skall köpa för skidor och pjäxor som passar till fjällturer med pojken i pulka efter och även går att åka i spår med.
Stighudar känns intressant när man skall dra pulkan.
Tacksam för alla svar.
MVH Per

Gode ski

er det mange av. Men slik du beskriver det du trenger tror jeg at Åsnes Amundsen kan være noe å kikke på. De er ikke så brede som Nansen, men brede nok for fjellbruk. Blir de bredere er det problemer i løyper, da bremser de i kantene. Skaff deg utgaven med fellelås, det er en kort skifell som festes i et eget system under midten av skia. Fantastisk når du skal trekke pulk eller bare gå opp en bratt isete bakke. Gir både feste og god gli. Lange feller kan du selvsagt også skaffe til skiene, men det er ikke så godt å gå med.

Jag skulle rekommendera Åsnes Rago med "kortefeller" - dvs deras korta stighudar.
I varje fall skidor med stålkant. Om du fastnar för andra skidor finns korta stighudar - kickers eller kickerskins - på northstar.se.

HåkanF

Kanske klarar

du dig bra med de löparskidor du redan har.

Vart skall du åka och när?

Skall du hyra pulka kanske du kan passa på och hyra skidor och pjäxor till dig själv också om inte dina gamla prylar skulle passa det aktuella föret.

Thure

Så för att inte blanda ihop lite namn: :)

Åsnes rago tillverkas inte längre, men finns antagligen fortfarande att köpa i butiker. Den i princip samma skidan heter nu amundsen.. som inte ska förväxlas med den gamla åsnes amundsen expedition.. (som har hamnat i en modernare förpackning i form av CCC å sen Combat nato å nu i ingstad förpackning).

Av dessa 2 är det ju dock enbart rago/amundsen som funkar i spår. Men en riktigt bra kombination av skidor, bindningar å pjux för både spår å fjällturer har inte jag nån lösning på, men kanske nån annan har löst det mysteriet? :)

Nu har jag åxå hört att dagens åsnes skidor tillverkas (eller ska tillverkas) i kina eller nåt sånt billigt land så frågan är ju hur kvaliten är/blir då? Är nöjd med mina åsnes, dock lossnade bitar av stålkanten på mina rago ganska kvickt.. antagligen måndagsexemplar då de flesta är mycket nöjda med sina. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
guldtramp Dags för skidköp! Turskidåkning 9
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
brunolundh Skidköp Turskidåkning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg