Skidglasögon med ansiktsskydd??

Jag brukar vanligtvis köra med neopreneskydd för ansiktet när det börjar blåsa på vinterfjället.

Bland annat Ola Skinnarmo och andra som gör turer i kallare klimat verkar istället använda skidglasögon med ett integrerat ansiktsskydd. Ser ut lite som skydden man kan använda i paint-ball. Från glasögonen går det alltså ner ett stelt plastskydd framför ansiktet som ser ut lite som flänsar...

Har någon erfarenhet av dessa och var kan man få tag i dem??

Tacksam för alla åsikter // Kalle

Scott skidglassogön med Scott Venturi Facemask. Fungerar mycket bra i snöstorm. Fråga hos MC-handlaren.

Både och

KarlK; sa:
Jag brukar vanligtvis köra med neopreneskydd för ansiktet när det börjar blåsa på vinterfjället.

Bland annat Ola Skinnarmo och andra som gör turer i kallare klimat verkar istället använda skidglasögon med ett integrerat ansiktsskydd. Ser ut lite som skydden man kan använda i paint-ball. Från glasögonen går det alltså ner ett stelt plastskydd framför ansiktet som ser ut lite som flänsar...

Har någon erfarenhet av dessa och var kan man få tag i dem??

Tacksam för alla åsikter // Kalle

Jag har för mig att jag läste om Skinnarmos utrustning inför Sydpolen och han använde både neoprenskydd och plastskyddet, men det var kanske så du tänkte?

Vet dock inte var man köper dylika plastskydd.

Scott Facemask

Fråga hos snöskoterhandlaren eller kolla här: http://www.skoterbutiken.se ,kostar i närheten av 500:-.
Jag skulle tro att, som nån sa tidigare, Skinnarmo använde både neoprene och facemask. Använder själv en facemask + windstopperhuva för hjälmar när jag åker omkring. (Med skotern, men det får man inte säga på den här sidan, visk visk). ;)
Om det blir kallt ändå så testa att tejpa igen luftningshålen med silvertejp, från insidan.

/BAX

Skoter/MX

Tror Scott har två ansiktsmasker, en stor för skoter och en mindre för motocross. Passar på Scotts standardglasögon, de med 4 hål i nederkant. Själv gillar jag neoprene (Briko) bättre, smidigare i packningen. Dessutom är det pilligt att ta av och på plastmasken från glasögonen om man inte har 2 par med sig.

Min erfarenhet med neoprenmask är att den inte håller värmen tillräckligt bra i sträng kyla och blåst. När neoprenen runt munen blivit fuktig kan den helt enkelt frysa fast i ansiktet. Jag var med om det själv en gång. Så vid riktigt dåligt väder är det lämpligt att öka vind skyddet med en ansiktsmask i plast.

/Joakim

Jag har kört skoter i 70 km/h i under -35 med bara neoprenemask och även med bara plastmask i motvind och fuktigt Svalbardväder. Tycker att neoprenemasken funkade bäst. (Detta var en neoprenemask utan något som helst foder, sånt fryser bara ihop.) Men det är klart, blir det ännu kallare så kanske man behöver bägge. Till en midvintertur i svenska fjällen skulle jag dock bara ta neoprenemasken.

Tänk på att tejpa ihop glasögon o mask, annars kan det göra ont. Ett ca 1 mm stort hål gav mig ett köld-sår på näsan, aj!

Även tätningen runt tinningarna är viktig. En mask jag använt täckte halva huvudet, bara en snabel för andning och hål får ögonen. Varm men otroligt klumpig.

Min erfarenhet av neoprenemask, är att det inte behöver vara särskilt kallt, innan den fukt som bildas på insidan av den känns obehaglig mot huden. Mitt förslag är därför att ha en 3-håls balaclava under masken, själv så använder jag en sådan i fleece och den i kombination med neoprenemasken är väldigt bra. Med en 3-håls balaclava under så är det ingen risk för glipa mellan masken och glasögonen. Om man tycker att det ändå känns som att det skulle behövas ytterligare skydd, så lägg till ytterligare en balaclava under masken, man skall inte vara rädd för att klä sig i lager på huvud och ansikte, som mest tror jag att jag under en riktigt bister dag i norra Canada på inrådan av min infödda kompis, hade totalt 6 lager över ansiktet och det funkade jättebra.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg