Skidfynd!

Köpte just ett par oänvända 205 cm Karhu XCD-GT med Rotefella Super Telemark bindningar (de gamla rödvita). 62mm-54mm-59mm efter mina mått och vallningsbara. Jag gissar att dom kommer från tidigt 1990 tal. Kostade mig 20 dollar (f.n. bosatt i USA), dvs närmare 140 SEK. Känns som lite av ett fynd.

Men för övrigt, vem monterar bindningar på ett par turskidor för att sedan inte skida ens en meter? Undrar om alla förespråkare för vallningsfria skidor har hittat just den ägaren som tyckte det skulle bli för jobbigt att valla för att sticka ut... varenda snöiga dag i 18 år. Nu blir det åka i alla fall! Strykjärnet står på, vallan är framtagen, väntar bara på snö!

Go tur i vinter!
Christian

Är belaget tort och grått så är det bäst att skrapa bort det med stålsickel, belaget är ett levande material..
Annars absorberar det nästan ingen valla, och då funkar det ju som inte längre. :)

Det är iaf vad jag fick lära mig på snowboardgymnasiet.

Tackar för tipset. Belaget känns okej, så jag kör en vallning först, men funkar det inte bra så blir det skrapning. 18 år i ett garage borde ju sätta några spår i belaget kan man tro. Och då kanterna inte är rostiga så måste det ha varit ett torrt garage.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg