Skidbindningar och skridskopjäxor

Såsom total novis på skidor och skidbindningar tänkte jag be forumet om upplysning. Jag har ett par skridskopjäxor av standardtyp som jag använder med mina långfärdsskridskor, även dessa av standardtyp med fix häl (Skyllermarks Möja, tror jag). Min fråga: passar dessa pjäxor till någon typ av längdåkningsskidor? Jag är intresserad av att skaffa ett par långlaggar, och det vore ju trevligt om man kunde använda sina skridskopjäxor även till dessa. Jag hoppas att någon kan upplysa mig i skidbindningarnas underbara värld (sist jag åkte på egna längdskidor var i tidiga tonåren, och då såg bindningarna inte alls ut som på de skidor jag hyrt i senare år).

Tacksam för hjälp!

Även Rottefella har en tur/telemarksbindning som fungerar utmärkt på lite bredare skidor.Ungefär samma pris som Voillebindningen. Finns ochså att köpa från Northstar. Hälsn Gunnel

Ta med dina pjäxor till nån frilufts- / skidaffär och be att få pröva pjäxorna i ett par turbindningar från Rottefella (Nordic norm, såna som Fredrik länkade till). Passar de är det ju bara att slå till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg