Skid/fjälljacka

Hej!

Jag tänker köpa en ny skid/fjälljacka och skulle innan dess gärna vilja ha era synpunkter och erfarenheter på mina funderingar angående material och vilken jacka jag ska köpa.

Användningsområde och yttre förutsättningar:
- turskidåkning
- dagsturer och stugturer
- fjäll och skog i Skandinavien
- skyddande yttre lager
- snö, blåst, minusgrader

Kriterier:
- stå emot snö, blötsnö (viss tid) och kortare regnskurar
- lagom vindtät
- förmåga att släppa igenom fukt
- liten benägenhet att absorbera/binda vatten i tyget
- beständighet efter tvätt
- nötningstålig
- passform/skydd mot väder o vid
- smidighet vid användande
- vikt

Material:
- Etaproof (bomull)
- EPIC- behandlad bomull från Nextec
- Mikrofiber polyester

Fjälljacka:
- Klättermusen Nunatak (Etaproof)
- DNT Tarandus Annojacke (EPIC- behandlad bomull från Nextec)
- Norröna Sydpolen jakke (Mikrofiber polyester)

Med vänlig hälsning
Rickard Nilsson

Min bästa jacka alla katagorier är min Mammut Extreme. En goretex XCR-jacka som är både slitstark, regntålig, andas bra och har hängt med sommar som vinter så snart jag ska göra något utomhus (plocka svamp, klättra alla årstider, åka skidor, åka långfärdsskridskor, vandra, beskära fruktträd... allt) Säljs bland annat av Addnature (och hittar du den inte i sortimentet, be dem ta hem den, för det gör de).

Jag blev övertygad att prova den när jag läste att Schweiziska bergräddningen hade den som sitt plagg, under de förhållanden de jobbar krävs bra grunkor. Och det visade sig alltså vara helt rätt, bättre plagg har jag aldrig haft.

Billig Sydpolen-kopia

Ser att du nämner Norrönas Sydpolen-jacka. Om du vill komma billigt undan så säljer ITAB en kopia av just Sydpolen-jackan. De kallar den Kebne, se http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16263&plats_id=0

Jag kan inte uttala mig om hur bra den är, men priset är tämligen oslagbart i alla fall (vad tar egentligen Norröna för originalet?).

ITAB säljer även Kebne-byxor. Det är nästan komiskt vad noggrannt de kopierat Sydpolen-stället. Detalj efter detalj på Kebne är precis som på Sydpolen-stället.

Som student är priset en högst intressant faktor, jag är därför själv lite spekulant på det där Kebne-stället. Vore intressant att höra från någon som provat det. Finns det någon sådan person här på forumet?
[Ändrat av JonathanW 2005-12-06 kl 10:34]

Skulle onog också ta ITAB under övervägande. Jag har bara två plagg därifrån, men det gruvligt bra passform på bägge (en byxa och en regnjacka). Som ovanstående så misstänker jag att skamlöst kopierande inte är något de drar sig för. Bra!

Testade Norrönas Sydpolen när jag bodde på Svalbard, fick låna den när jag jobbade i hundgård under några kalla och blåsiga vinterveckor, jag upplevde jackan som alldeles utmärkt för ändamålet.

Sydpolen ger bra skydd vid stark vind, är mycket lätt och till skillnad från min GTX andas den inte sämre för att man lagrar med mycket kläder under, vilket var orsaken till att jag låna jackan från början.

Killen jag lånade jackan av hade haft den i ett par år och rekomenderade den varmt.

Jag skulle satsa på Sydpolen eller kanske Kebne, som ser ut att vara identisk, lite kul faktiskt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chi Skridsko- skid-jacka Kläder 19
scruler Skid "semster"?? Kläder 9
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg