Skeva bromsskivor

Kilade fast framhjulet mellan två plankor igår. Detta resulterade i att främre bromsskivan slog emot den ena plankan och blev skev. Själv fick jag öv lite akrobatik.

Nu har jag alltså en skev bromsskiva. Kan man rikta, eller är det bara att köpa ny? Är det något särskillt jag ska tänka på?

/Marcus

Jag misstänkte att det var så. När man monterar en ny skiva, är det något särskillt man ska tänka på? Ska man använda Locktight tex.?

Nu är det bara att hoppas att de har extra skivor hemma på cykelaffären då.

Hähä... grattis Marcus! Ser fram emot fler akrobatikövningar i skogarna kring Karlstad så fort mitt nyopererade knä har läkt igen. Lycka till med reparationen.

Det beror ju lite på exakt hur skev skivan blev. Är den bara lite skev så går det att rikta den själv med en polygrip. Böj lite åt det hållet som behövs för att den skall bli rak. Testa att snurra hjulet. Tar skivan emot så upprepar du tills den inte tar emot.

Om du byter skiva så är det bara att följa instruktionerna. Tänk på att det ofta är torx skruvar till skivan.

/Mattias

mk; sa:
Jag misstänkte att det var så. När man monterar en ny skiva, är det något särskillt man ska tänka på? Ska man använda Locktight tex.?

Nu är det bara att hoppas att de har extra skivor hemma på cykelaffären då.

Köpte en ny bromsskiva igår. Hörde i affären där jag köpte cykeln. De ville ha 395:-. Då är det orginalskiva till Giant MPH-bromsar. Tykte det var för dyrt, då biltema har bromsskivor för 115:-. Det blev alltså en bromsskiva från Biltema. Inte den bästa kvaliteten jag har sett, men det verkar fungera bra faktiskt. Visar den sig vara skit, så får jag väl köpa ny.

Såg på http://www.cyclecomponents.com/ att de hade lite olika skivor. Vad är det som skiljer de olika åt, förutom diameter? Är det material? Precision vid tillverkning? Biltemas verkar vara lite lite lite vind. Kanske 0,1 mm. Jag kan inte se det med ögat. Men det låter lite svingsh när man snurrar hjulet. Tror det gjorde det i början med den förra skivan också.

Tack för svaren föresten

/Marcus

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg