Skeppshult STC???

Hej, mitt första inlägg här på utsidan.

Finns det någon här som har erfarenhet av Skeppshult STC 24 vxl? Det framgår inte i deras spec vad det är för Shimano växlar.
Är det en bra cykel som passar för längre sträckor inom Sverige och norden?
Den blev ju utnämd till årets cykel....

Behöver en bra cykel att kunna pendla med samt för cykelsemester.
Har läst trådarna här men är just nyfiken om det finns någon här som har långmil med Skeppshult STC.
 
johankse; sa:
Skeppshult är nog mera känt för järnstöperi än lätta eleganta cyklar....

Kanske inte så lätta och eleganta, men robusta och hållbara. Vilket inte är fel om man ska transportera nån veckas packning...

Ang. växlar så är det iaf Tiagra bakväxel:

http://www.skeppshult.se/docs/SI-5TSOA.pdf

framväxeln får jag inte nån rätsida på men är denna:

http://www.skeppshult.se/docs/SI-F570C.pdf

Har tyvärr inga erfarenheter av just stc, men har bara goda erfarenheter av andra skeppshultmodeller till pendling, tidningsutdelning (=mycket last ofta) etc.

Och att de nämner långfärd i motiveringen till årets cykel-utmärkelsen pekar ju på att den funkar rätt bra till det...

Ha de'
//Daniel
 
Säkert OK

Den är säkert helt OK för det du tänker använda den till.

- Den är gjord i stål, vilket enligt en del är det enda gångbara till långfärdshojar.
- Vad jag kunde se så har den fästen för "low-riders" på framgaffeln.
- Styret verkar vara en mycket bra variant av "butterflykonseptet".
-Onödigt högt växlad tycker jag.
-I övrigt vrkar det vara schyssta komponenter med bra kvalitet för vardagscykling.
-Angående vikten så går det ju alltid provlyfta den i en cykelaffär.
-Priset verkade helt OK, mycket grejor med från start s.a.s.

Min långfärds och vardagcykel väger i runda slängar 16 kilo med skärmar, pakethållare och "low-riders, verktygsväska på ramen sadelväska på Brooksen etc. Det är ingen lätt hoj men den bär ändock en medelålders gubbe på dagturer från några mil till upp emot tio elva mil med snitthastigheter på mellan 25 och 27 km/h. Och gubben tycker det är angenämnt. På flerdagars turer med full packning är det inga problem för en hyfsat tränad cyklist att snitta över 20 km/h (exkl. raster) trots den då avsevärt högre ekipagevikten mellan 30 och fyrtio kilo för cykel och packning.

Om man tar en 12 kilos långfärdshoj (vilket är en mycket lätt sådan med nödigt utstyr på) och jämför med en 18 kilos dito (kan tänka mig att Skeppshulten kan väga därikring)
så blir det en faktor 1,5 till den tyngres nackdel. packar man på 20 kilo packning är faktorn till den tyngres nackdel nere i 1,2. M.a.o. så skall man inte stirra sig blind på vikten enbart. Därmed inte sagt att den lättare hojen skulle vara päckligare eller så, kanske snarare tvärtom och man kan vara ganska säker på att den lättare har en faktor 2 i en prisjmflse med Skeppshulten och är dessutom svår att få tag på i Sverige.
 
Vikten viktig

Det är klart att man inte vill cykla med onödigt tunga grejor. STC:n ligger nog kring 17-18 kilo.
Sen vet jag inte om Shimano Tiagra är bra , de flesta pratar om Deore växlar...men dessa kanske tillhör en annan prisklass.
Vad det gäller utrustningen på STC:n så kan jag nog tycka att navgenerator är onödigt. Styret verkar kunna ge mycket grepp variation.
Ja, det är inte lätt....får nog använda hösten till att titta runt hos cykelhandlarna och provköra.

Någon som har tips på en bra cykelhandlare i Stockholm? Har hört att cykloteket lär vara bra....


[Ändrat av elden 2006-09-15 kl 00:02]
 
Re: Vikten viktig

elden; sa:
Det är klart att man inte vill cykla med onödigt tunga grejor. STC:n ligger nog kring 17-18 kilo.
Sen vet jag inte om Shimano Tiagra är bra , de flesta pratar om Deore växlar...men dessa kanske tillhör en annan prisklass.
Vad det gäller utrustningen på STC:n så kan jag nog tycka att navgenerator är onödigt. Styret verkar kunna ge mycket grepp variation.
Ja, det är inte lätt....får nog använda hösten till att titta runt hos cykelhandlarna och provköra.

Någon som har tips på en bra cykelhandlare i Stockholm? Har hört att cykloteket lär vara bra....


[Ändrat av elden 2006-09-15 kl 00:02]

Tiagra är som jag förstått det s.a.s. landsvägens Deore. M.a.o. bra grejor.

På min långfärdare så har jag en Deore bakväxel vilken hängt med i 17 860 km, växeln fram en Alivio fick bytas efter 15 000 km nu sitter även en Deore fram.

Valet beror på bl.a. att jag har 44-32-22 fram och 11-32 bak. Ett omfång där MTB-växlar har sitt hemvist som jag förstått det.

Jag skulle inte rädas vikten om du inte skall specialisera dig på väldigt skrynkliga länder såsom Norge t.ex, dock som jag tidigare påpekat så blir den relativa skillnaden avsevärt mindre på vikt när cykeln väl är packad och än mindre när man också tar hänsyn till cyklistens vikt.

Min hoj har varit på turer i Norge utan att jag plågats på något sätt av det faktum att den väger 16 kilo.
 
Vikten

Precis som vid bergövningar till fots vinner man på att vara lättare. Att som Gubbsen neri söder cykla med minimalistisk packning och plastkort gör att varje grams lättnad räknas, speciellt där kartan har nivålinjer och det har den såfort man cyklar...Men givet att man själv väger 75kg, packningen 25, så spelar ju inte 8kg + på cykeln så stor roll, men ändå så är det 8 kilo mer eller mindre som skall lyftas över vattendelarna av cyklisten. Givetvis kostar varje viktlättnad, det är så brancherna profiterar på dig...gram blir till kilon.
 
När det gäller cyklar för långfärd tycker jag att det viktigaste är att man kan få en bra sittposition och bra utväxlingar. Är cykeln Tiagrautrustad skulle jag bli orolig för att den är för tungt utväxlad. Mtb-utrustning som Deore i samma prisklass passar ofta perfekt med de växlar man behöver för backar och tung packning. Sedan skulle jag hellre välja en lättare cykel för de dagar man vill cykla lite snabbare utan packning. Jag och min flickvän har varsin Marin Bear Valley med stel gaffel (köptes för 5700 kr utan tillbehör) som vi använder till långfärd och annat. Denna finns kanske kvar på Eriksbergs cykel i Uppsala. Men som sagt rätt storlek,stuk och utväxling på cykeln är det viktigaste.

Mange
 
Alternativ till STC?

Det verkar som om nån har stulit min kära Skeppshult Elit som jag har använt skoningslöst till året-runt-pendling i 8 år med ett minimum av underhåll. Så då är det dags att se sig om efter ny hoj.

STC verkar fin, men jag tänkte kolla om ni som har cykelkoll på rak arm känner till några bra alternativ för den som tycker att STC verkar vettig av följande skäl:

  • För cykelpendling (inkl stadstrafik)
  • 8 vxl (inget meck med kuggar)
  • Rullbroms (inget meck med inställning och slitna kuddar)
  • Stram i designen ("Mallig" som nån uttyckte det på ett annat forum. Inte femtiarton klistermärken med smågrabbsdesign på hela ramen).
  • Priset ungefär vad ett SL-kort kostar per år (ca 6000-8000).

Idag lyfter jag cykeln vid ett antal trappor, så en lättare cykel skulle vara trevligt. Frågan är om det finns några lättare cyklar som uppfyller kraven (särskilt utseendekravet...). Är Nishikis stadscyklar bra?
 
Senast ändrad:
cresent street

Trist att hojen blivit snodd.

Jag fick en Cresent Street i våras och trivs jättebra med den

http://www.crescent.se/cyklar/street/1088

Jag har en dryg mil till jobbet och cyklar 3-4 ggr i veckan.

Navgeneratorn är suverän. Jag har 8 inbyggda växlar dom funkar också bra lättare att trampa än jag trodde. Ramen är alu men cykeln känns inte speciellt lättare för det.

Hjulen är också bra, rullar lätt vet dock inte hur dom funkar på vintern.

Designen är väl inte speciell men inte speciellt ful heller.

Hans Friedel
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg