Skeppshult? Batavus?

Jag tänker inom kort köpa en ny cykel som räknar med att använda dagligen, sommar och vinter i stadstrafik, men viktigare är att den ska fungera för ett par veckors cyklande på landsväg och större skogsvägar i Sverige om sommaren (Med tält och sovsäck).

Jag kan tänka mig att betala kring 8000 kr. De cyklar som jag tittat på är dels Sheppshults "Elit" och några av Batavus modeller. Dessa tycker jag ser bra ut. I tidigare inlägg har några talat för "klassiska" cyklar, typ Crescents "Klassiker" med ett fåtal växlar. Håller de för tung packning? En Mountainbike är väl inte nödvändigt? De har ju ofta mindre hjul och blir väl trögare?

Jag skulle kunna tänka mig 7-växlad, de kräver väl inte att man sköter dem på samma sätt som utanpåliggande växlar? Vilken extra-utrustning behövs, väskor och annat?

Skeppshults "Elit" har rullbroms bak, är det bra, eller bara dyrt?

Tacksam för råd, då jag har velat fram o tillbaka i flera år. (Sist jag skulle cykla långt på en modifierad citybike av okänt märke lossnade bakhjulet i utförsbacke på grusväg, en mötande skolskjuts kom i hög fart och jag slutade i diket. Övernattade på närbelägen golfbana...)
 
Koga-Miyata!!

Om du funderar på tex Batavus så fundera då oxå på Koga-Miyata

Det är RIKTIG kvalitet. Många heltids-jordenrunt- cyklare använder Koga-Miyata. Satsa på en cykel med utanpåliggande växel, då blir det mycket lättare att cykla, en växel i navet tar lite energi helatiden.

Kika in på ww.abycykel.se och beställ en Koga-Miyata produktinformation.
 
Jag var nyfiken och gick in och tittade på länken och huga vad cyklarna var dyra. Men trevliga verkar det ju och katalogen kostar ju inget att titta i....
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg