Skejtskidor i Kirunafjällen

Jag tänkte ta med skejtskidorna norrut till Kirunafjällen i slutet på mars, och funderar lite på var jag ska åka? Har inget behov av att åka hela vägen mellan Abisko och Nikaluokta (dvs, dagsturer är också fint), men är självklart ett alternativ.

Har förstått att det prepareras någon form av led från Abisko och en bit söderut. Hur långt?
Det verkar finnas skoterled från Nikkaluokta till Hukajaure. Är det även skoterled från Keb mot Singi och Sälka och vidare norrut?

Någon som har någon rekommendation på startplats och fina skejtturer?
 
Skoterled

finns mellan Nikka och Singi och vidare till Hukejaure. Däremot skoterförbud i centralare delar av kebnekaisefjällen dvs t ex Tarfala, Sälka, Nallo, Vistas Tjätka Allesjaure. Framgår av fjällkartan se http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...or och regleringsområden/kebnekaise-karta.pdf

Viss trafik med skotrar med förnödenheter till STFs stugor och samernas skotrar för renskötseln.

Gillar du att skata i skoterspår? Vid mjukare före är ju inte skating möjligt men det brukar i och för sig funka att åka diagonalåkning med skateskidor nackdelen är att de lätt dyker ned med brättena i djupare snö.

Thure
 
Hur ser det ut med skoterspår norrifrån? Läste någonstans att STF preparerar någon form av led från Abisko och en bit söderut, men hittade ingen info om hur långt.

Att skejta på skoterspår brukar gå bra, men helst av allt hoppas jag på skare! Skoterspåren är mer en back-up om skaren sviker.

Planen är att ta med hund som draghjälp och sällskap.

Har du skejtat i de trakterna?
 
Abisko-Kårsavagge

Körde Abisko-Kårsavagge tur med två huskeys förra påsken och då gick det att skejta nästan hela vägen. Förutom genom de smala bitarna genom björkskogen, det gick snabbt (90 min dit och 60 hem) men då är mina Siberian unga och snabba!

Nedfärden genom skogen läskig på skejtskidor, ännu läskigare med två dragvilliga huskeys framför!
 
Körde Abisko-Kårsavagge tur med två huskeys förra påsken och då gick det att skejta nästan hela vägen. Förutom genom de smala bitarna genom björkskogen, det gick snabbt (90 min dit och 60 hem) men då är mina Siberian unga och snabba!

Åkte du bara denna sträcka, eller gjorde du fler turer?
 
skate

Åkte du bara denna sträcka, eller gjorde du fler turer?

av körde en tur på torneträsk också.

Tycker sträckan mot Abiskojaure är så tråkig, den blir ju fin efter abiskojaure men jag hade familjen med mig och vi bodde på Abisko så det var inte läge för några längre turer då...
 
Nästan alltid skate - mina erfarernheter

Jag med hund och familj har varje år gjort en långtur i området Abisko - Nikka - Vakkotavare de senaste 20 åren. Tiden har varit från mitten av mars till mitten av april. Totalt bortåt 200 skiddagar. Min erfarenhet är att det i regel är skarföre eller hårdblåst snö den tiden på året. De gånger och de sträckor det inte varit hårt före (före betyder "snöförhållande" på norrländska) har det som regel funnits skoterspår att följa. Om skoterspåret är smalt som det blir om det gjorts av enstaka skotrar kan man alltid stakåka. Finns inget skoterspår finns det nästan alltid spår gjorda av andra skidåkare. Som man också kan stakåka efter. Det är bara enstaka gånger och på enstaka sträckor, typ Vistas - Nallo det inte funnits gamla spår, Då har jag tagit fram en burk med fästvalla och åkt klassiskt med skateskidorna. Det har sammanfattningsvis i regel varit klart mycket bättre med skateskidor och bara några enstaka gånger varit lika bra som med vanliga skodor. En ytterligare fördel med skateskidor tycker jag är att stabiliteten i utförsbackar är bättre än med vanliga lite lättare turskidor. Enda reservationen jag måste göra är att jag aldrig åkt med tung ryggsäck. Med tung ryggsäck blir nog all skidåkning lidande, då handlar det nog mera om att gå på skidor. I det läget ger skateskidor inga fördelar.

Bästa skatesträckorna är Nikka - Keb och vidare till Nallo (följ skoterleden mot Hukijaure och låglinjen mot Nallo - inte vinterleden!)
Sträckan Abisko - Abiskojaure är också bra.
 
Ripjägarn: låter lovande! Vad menar du med "låglinjen mot Nallo"?

Blir nog att åka nikkaluokta och vidare, så får man se hur långt man tar sig. Kommer att bo i stugor och åka med så lätt ryggsäck som möjligt.
 
mot Sälka

Hej Shalin!
Jag örstår din fråga. Jag skrev fel. Jag menade låglinjen mot Sälka från det ställe där skoterleden svänger av mot Hukijaure. Jag har sett att många på sträckan Singa - Sälka åker den rösade leden. Det är ett mycket sämre val!
STF- stugorna är välutrustade och mat finns att köpa i varannan stuga. Om man lyxar till det med en vindsäck kan den användas som sovlakan i stugorna. Varma täcken finns. Snabbhet är lika med säkerhet och man blir snabb med lätt packning. Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Riksgränsen till Unna Allakas är ordentligt trafikerad av skotrar och där har i alla fall jag mött en hel del skejtare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BD6 Årets fjällisar i Kirunafjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg