crazy; sa:
Köpte ett par nya pjuck då jag tröttnade på mina gamla lundhags.
Det nya paret sliter som faan på hälen. Har provat att köra dubbel leukoplast med det hjälper inte.
Vad tror ni om compeed plus några lager leukoplast. Kan man tejpa för tjockt(inte tio lager)? Tänkte på att huden skall andas och så, men det gör det ju knappast genom compeed och det brukar ju fungera klockrent.
Jag har haft leokoplast på ett begynnande skavsår i fem dagar och huden tog inte skada utan läkte bra. Bomullstrumpor äter hud - använd ylle och syntet i stället (min favorit är ullfrotté). Om skorna är stora kan du prova att lägga i en sula. Om skorna är hårda smörj in dem mycket där för att mjuka upp.
Mitt råd är att du får gå in dina skor på vandringen. Ta med tidningspapper och skofett på vandringen (se nedan). Vädra fötterna varje lunch- och fikapaus och ha andra (bekväma!) skor/sandaler på kvällen för att vila fötterna.
Att gå in skor diskuteras bla i
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19099 :
Så har har jag gjort när jag gått in ridstövlar, jodpuhrs, lundhagskängor och turpjäxor med tunnt foder (kombinerat mitt+Patrics+tigertämjarens inlägg):
1 Köp en sko som sitter bra, du kan inte kompensera en dålig läst med denna metod.
2 Pyssla om dina fötter, klipp naglarna, fila bort hårdheter mm. Ett fotbad är inte fel.
3 Tejpa fötterna och ta fram de sockar som du tänkt ha (i mitt fall ullfrotte + ev. yllesocka).
4 Fyll skon med ljummet vatten och häll ur med en gång. (Det är nog det som affären menade)
5 Gå en promenad, ta med reservskor ifall du inte står ut (har bara hänt för ridstövlar). Jag går inte tills de är torra utan 2-5 km första gångerna.
6 Låt skon torka i (svalt) rum, läder får inte torkas för varmt. Lägg i tidningspapper för att snabba på torkningen.
7 Fetta in noga, på ofodrat tar jag både in- och utsidan. Massera in fettet i lädret.
8 Goto 2, men med en strumpa som du inte är så rädd om (om du fettat in insidan).
Lycka till!
/Stina