Skavsår insidan överarmen...
- Trådstartare Noob
- Start datum
Jag tror det är sömen runt hålet för armen som ställer till det. Det stämmer med skavsårets form (som en linje vinkelrätt mot armen). Rundstickat? Vad är det och var kan man köpa såna? Det bör vara nåt som är lämpligt för löpning.Sidosömmen är troligtvis orsaken, rundstickade linnen finns......
Det uppfattar jag inte som ett problem. Ser ändå ut som ett sjölik efter halva distansen. Före och efter också enligt en del, hahasåg inte så snyggt ut
löpar-T-shirts har jag 20-25 st i olika funkismaterial. Problemet med dem är att de täcker för mycket hud. Ju mer bart desto bättre kylning. Sen är det så att hur funkis ett material än är så klarar det inte av att transportera bort mer än en bråkdel av svetten. Ull är kanske bättre på den punkten, men yllekläder täcker lika mycket.Har inte köpt linnen på länge. Numera kör jag med T-tröjor i ullblandning.
Hittade och köpte några linnen idag som har sömmen mer framtill. Hoppas det löser problemet. De känns väldigt meshiga och välventilerade också.Sidosömmen är troligtvis orsaken, rundstickade linnen finns......
Bomull är tyvärr inte så roligt när det är genomsurt av svett. Det blir blytungt och sliter hårt på huden. Blödande bröstvårtor är inte roligt, svider som elden i duschen.om det är kylning du önskar. Huden blr svalare av avdunstningen och det blr bevisligen svalare med boulls T-shirt än med bar överkropp vid löpning.
Funktionsmaterial släng dig i väggen typ.
Thure
Bomull är tyvärr inte så roligt när det är genomsurt av svett. Det blir blytungt och sliter hårt på huden. Blödande bröstvårtor är inte roligt, svider som elden i duschen.
Jag gillar faktiskt också bomull. Materialet har hamnat i oförtjänt dålig dager. Distanser upp till en mil springer jag gärna i en vanlig bomulls-T-shirt. Men där nånstans börjar den bli helt genomvåt. Då funkar det inte så bra längre. Sitter som klistrad över axelpartiet och bröstkorgen men klafsar mot magen.I min erfarenhet fungerar bomull utmärkt som löpartröja t ex på Stockholm Maraton i rejält varmt väder. Det finns säkert individuella skillnader. Bäst fungerar avdunstninge/avkylningen när bomullen bara är fuktig inte helt plaskvåt. Om huden är helt blöt blir den mindre hållfast och då ökar risken för skavsår mycket. Ull skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Thure
uppe vid armhålan, som jag får när jag springer i linne. Några förslag på hur man undviker/lindrar problemet?
Inget går upp mot linne när det är varmt. Ju mer hud som kyls av desto bättre. Helst hade jag sprungit med bar överkropp men det kommer förmodligen uppfattas som sedlighetssårandeForslag ett: Sluta kuta i linne
Forslag tva: Tejpa armen med skavsarstejp
Forslag tre: Kop ett battre linne