skatt

Det stämmer inte... Jag skickade en fråga till dem direkt och fick svaret att man ska lägga till VAT (moms?) 25%.

Tar man då priset*1,25??

Har själv kollat med tullen. den vanliga momsen är 25% på ex sportprylar sen tillkommer skatt på 12% när man handlar från ett land utanför EU.

EU!

Eftersom Sportextreme skickar prylarna från ett EU-land så blir det "bara" 25% (moms) påslag på priserna och ingen jobbig tull. Trist att de schablonmässigt lägger på mottagarlandets moms... :(

Att multiplicera med 1,25 är klart funkis. ;)

Re: EU!

haskell; sa:
Trist att de schablonmässigt lägger på mottagarlandets moms... :(

Det finns ett s k tröskelvärde att ta hänsyn till. Om man vid försäljning från ett annat EG-land till SE går över det värdet gäller destinationslandsprincipen d v s svensk mervärdesskatt (f´låt moms, yrkesskadad :) ). Denna princip gäller i alla EG-länder men uppmärksammas så klart mest i de länder som har högst skatt.

Mvh,

J

Re: Re: EU!

joru; sa:
Det finns ett s k tröskelvärde att ta hänsyn till. Om man vid försäljning från ett annat EG-land till SE går över det värdet gäller destinationslandsprincipen d v s svensk mervärdesskatt (f´låt moms, yrkesskadad :) ). Denna princip gäller i alla EG-länder men uppmärksammas så klart mest i de länder som har högst skatt.

Tröskelvärdet för att bli momsregistrerad är väl 300 KSEK/kalenderår om jag inte missminner mig.

Med vanlig svenska så betyder det att om ifall en butik på ett och samma år säljer till sverige för mer än 300 KSEK så kommer dom automatiskt bli momsreggade i sverige och man får betala svensk moms på allt man köper därifrån.

Fast det där är på väg att ändras... Till det sämre.
Se här: http://computersweden.idg.se/Articl...0214125640_CS693/20030214125640_CS693.dbp.asp

Visserligen så handlar det först om tjänster, till exempel program, bilder, databaser, film och musik.

Är det någon mer än mig som tror att staten så fort dom bara kan kommer att se till att detta gäller för alla varor?

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Superpuppan Skatt? Moms? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg