Skatt? Moms?

Hej

Tänkta beställa en jacka från USA eller Kanada men blev varnad för skatt samt moms.

Undrar nu om det är någon som vet vad som gäller för skatt+moms eller var man kan ta reda på det?

Mvh
//
Emil

VISA

Tjena!

Man kan nog komma runt problemet om man betalar med VISA-kort eller liknande. Då slipper man nämlingen ta vägen förbi posten när man ska hämta ut paketet och risken för att man ska få betala moms/skatt blir väldigt liten.

/Martin

Har beställt saker från usa ett antal ggr
( dock ej frilufsgrejer).
Det handlar uteslutande om tur när man
slipper moms/skatt tullavgift mm mm.
Problemet är ju att paketen är adresserade
med företagets namn vilket automatiskt
resulterar i att tullen blir intresserad. För
att komma förbi detta måste ju paketet skickas
från en privat persons adress.
Det som kan ses som ett väldigt billigt pris
slutar ofta med att det nästan blir dyrare än
att köpa i sverige plus att det tar längre tid.
Jag tror att det läggs till 57% på varans
pris+frakt vid tull.
Ni får rätta mig om jag har fel.

Moms

flundval; sa:
Jag tror att det läggs till 57% på varans
pris+frakt vid tull.
Ni får rätta mig om jag har fel.

Sverige har tre momssatser, 6, 12 eller 25 (den sista är huvudregel) %.

De flesta friluftsvaror momsas med 25 %. Momsen läggs på av den som förtullar varan d v s posten/annat fraktföretag som i sin tur kräver in beloppet från beställaren av varan (via faktura eller vid uthämtning). Moms tas ut på frakt men även på tullavgifter mm.

57 % låter dock väl häftigt :).

Vill man köpa billigt över nätet bör man köpa från ett annat EG-land med lägre momssatser och kostnadsläge än Sverige, t ex Spanien.

Det höga kostnadsläget i Sverige kan slå igenom på märkliga sätt, t ex var det i i höstas billigare att köpa en Segebaden-pulka från Globetrotter i Tyskland än från naturkompaniet i Sth.

J

så det är bara momsen+tull som läggs till.
Jag fick för mig att man även var tvungen att
skatta på beloppet (därav mina 57%).
Man lär sig nått varje dag :)

Re: VISA

Martin Gidlund; sa:
Man kan nog komma runt problemet om man betalar med VISA-kort eller liknande. Då slipper man nämlingen ta vägen förbi posten när man ska hämta ut paketet och risken för att man ska få betala moms/skatt blir väldigt liten.
Har beställt platta paket - böcker - från USA och inte har inte hört något krav på moms. Posten sorteras ju automatiskt. En lösning är om man har någon som kan skicka paketet privat. Men den bästa är att räkna med tull och moms och se om det blir billigare. Vi är ju inte med i EU och har tullar för att det är kul utan för att värna om dom företag som är registrerade inom EU ;-D // Roland

Berställde ett interface till min polarklocka förra året. Trodde att jag skulle slippa moms o dyl men efter ett par månader kom det en räkning, från speditören (ups) som företaget anlitat, på tull och moms. Med facit i hand hade det varit bättre att beställa inom EU eller köpa direkt i affären i sverige. Men man kan alltid chansa.... JAg hade dock ingen tur.

Uffe

På UPS...

...Där jag jobbade ett tag var det ett nära samarbete med tullen, samma gäller för DHL och övriga utländska speditionsbolag, är de slapphänta kan de mista sina tillstånd. Finns en hel del data om varje ynka försändelse; avsändarföretag, värde etc. Om paketet skickas i neutral förpackning och tas emot av gamla posten har du troligen störst chans att slippa undan, kolla alternativen med avsändande företag.

Mitt tips-Kolla på engelska märken via engelska postorderföretag, pundet har försvagats en hel del på sistone (Från 16.50-17 för dryga året sedan till ca 14.00 nu)och du slipper extra moms och skatt.

Tex: yhaadventures.co.uk, blacks.co.uk, ellis-brigham.com, snowandrock.com mfl.

Jag vill ha en rygga från MEC i Kanada.
Jag har en kompis som bor där så jag
tänkte att om hon köper den där och
skickar den till mig som gåva så borde
det funka utan några andra avgifter
än fraktkostnad?!
Har jag rätt?

MVH

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg