Skateskidor på fjället

Hej

Läste i en diskussion här på Utsidan under "Telemark" http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34716
angående att använda skateskidor på fjället istället för vanliga turskidor. Detta skulle tydligen fungera bra på skare och på leder.

Jag tycker detta låter mycket intressant och skulle vilja prova det. Är det någon som har erfarenhet av det som vill dela med sig av denna?

Det jag undrar är bl.a. hur väl det fungerar på skare / lösare snö / på skrå över hårdpackad snö? Vilka bindingar/pjäxor används, vanliga skatepjäxor eller turpjäxor? Stavar med större trugor? Hur fungerar det med lättare packning för stugturer? Kombination med stighudar för brantare partier uppför? mm.

Läste även i senaste numret av Utemagasinet där Emelie Öhrstig beskrev hur hon såg fram emot vårens skidturer (skate) på fjället.

mvh
Jan-Eric

Den erfarenhet jag har sträcker sig till att åka på vårskaren med vanlig skateutrustning. Har också med ett midjebälte med dricka.

Det är skitkul att kunna åka precis vart (ja,nästan iallafall) man vill.

/BAX

Utemagasinet hade ett reportage om skate-åkning i fjällen för något år sedan. Man kan ju inte ta med sig speciellt mycket packning, eftersom skate-åkning förutsätter en viss fysisk aktivitet. Annars håller jag med om att skateåkning på riktigt tjock skare är mycket trevligt, inte minst i skogslandet. Men så bra skare träffar man inte på så ofta.

Kul!

Jag satt och funderade på vad jag tycker är det bästa med att skatea jämfört med annan form av skidåkning och jag tror att det är lättheten och enkelheten. Alltid bra glid. Lätt och fin utrustning. Det brukar ofta bli så för mig att det blir mer skate framåt vårkanten och mer av diagonalt nötande i början av säsongen. Men dom bästa turerna som jag minns längst är dom med skate skidor på skare (eller nästan skare). Har främst åkt i dala fjällen / Jämtlandsfjällen, på myrarna i Orsa finnmark och i Kalix skärgård...
Jag är ingen storfräsare. Orkar knappt ta mig runt en kuperad motionsslinga på skateskidor, men då det är liite plattare går det bra. Då förhållandena är bra kan man åka riktigt energisnålt, mer upprätt vilket gör det möjligt att bära lite tyngre ryggsäck...
Skatea på...

En liten berättelse

I påskas var jag uppe och skateade i grövelsjön. Var bla uppe på en av topparna på norska sidan (den högsta, kommer inte på vad den heter nu). Det var hyffsat skarföre med bitvis bar inte skaren och jag fick pulsa. Ändå är det liksom lättare att åka med skateskidorna än med turskidorna. Utför tog jag en ganska flack väg där jag kunde stå på utan att behöva göra så många broms-svängar. Utförslöpan blev ju några kilometer och väl nere i Grövelsjön sved låren rejält. Men oootroligt kul var det!

Re: Kul!

Anders.Appelqvist; sa:
Jag satt och funderade på vad jag tycker är det bästa med att skatea jämfört med annan form av skidåkning och jag tror att det är lättheten och enkelheten. Alltid bra glid. Lätt och fin utrustning. Det brukar ofta bli så för mig att det blir mer skate framåt vårkanten och mer av diagonalt nötande i början av säsongen. Men dom bästa turerna som jag minns längst är dom med skate skidor på skare (eller nästan skare). Har främst åkt i dala fjällen / Jämtlandsfjällen, på myrarna i Orsa finnmark och i Kalix skärgård...

Hej!
Jag förstår att du använder vanliga längdåknings-skateskidor. Kör du med vanliga skatepjäxor också?

Skulle det vara någon vits med de lite kraftigare turpjäxorna med den lite bredare turbindningen eller är dessa pjäxor för veka eller för klumpiga att skatea med? Fördelen skulle ju vara den lite kraftigare sulan och att man kan gå med dessa ex. vis vid toppbestigning.

Finns det lite bredare skidor (bättre bärighet) som också skulle gå fint att skatea med?
- Konstig stavning - skatea;)

mvh
Jan-Eric

Re: Re: Kul!

JET; sa:
Skulle det vara någon vits med de lite kraftigare turpjäxorna med den lite bredare turbindningen eller är dessa pjäxor för veka eller för klumpiga att skatea med? Fördelen skulle ju vara den lite kraftigare sulan och att man kan gå med dessa ex. vis vid toppbestigning.

Finns det lite bredare skidor (bättre bärighet) som också skulle gå fint att skatea med?
- Konstig stavning - skatea;)

mvh
Jan-Eric

En polare höll också på att forska lite på det där, men han fick aldrig till någon bra lösning. Vad det stöp på var att skidorna blev för tunga (stålkant mm.)för att kunna åka (skatea-skejta-skäjta) någorlunda vettigt på.
Iofs är han gammal tävlingsåkare så jag antar att han har lite värre krav på grejorna än motionsåkaren, även om det var just motionera han skulle göra.

Sticka ut i morgonsolen och åka omkring på myrkomplexen vid foten av fjället, aaaah, jag börjar redan att längta.

/BAX

Den bästa skidåkningen

Kom upp till storulvån i vinter. Jag jobbar här o i vintras skäjtades det massor i området. Det kommer även finnas skäjtutrustning att hyra här om du ej har. Du behöver bara liten ryggsäck med lite dryck,energi,karta,kompass, 1:a hjälp o litet ombyte. max 25 liters rygga. testa o skäjta jämtlandtriangeln. I vintras så körde vi nästan mer skäjt på fjället än vi gjorde toppturer som är stort intresse. Det är nästan sjukt men jag längtar hellre till en fin "skarda" än ett puderåk. Det går hur fint som helst, i vintras så var det så kalla nätter att det kvittade att dagsmejan kom för fram till ca 13 var det hårt. O min erfarenhet är att skidan skär ganska bra i smörsnö oxå. Vi skäjta upp på åreskutan i maj o åkte hela vägen till ullådalen i riktig sorbe. Alldeles vanlig skäjtutrustning funkar bra. Ev lite längre stavar än vanligt. Det ska även sägas att om föret är dåligt så kan det vara mkt tungt men man blir stark o uppskattar goföret sen. Sk8 on! / SJ

Längtar...

Det låter mycket lockande!

Det lär nog bli skejting runt Jämtlandstrangeln till våren för min del. Funderar starkt på att köpa skejtskidor oxå. Ska testa på myararna i närheten.

Längtar redan nu!

/J-E

Fånga dagen

Skejting fungerar som sagt utmärkt när det är skare på vårvintern men det gäller att välja rätt dag och plats om man inte håller sig i skoterspår.

Om man är på stugsemester i fjällen och inte går på långtur så fungerar löparskidor ofta bra. Även jag har gjort många dagsturer på löparskidor i fjällen runt Grövelsjön. Däremot har jag inte gjort övernattningsturer med så lätt utrustning.

Jämtlandstriangeln borde fungera fint men konceptet är knappast något för brantare toppturer om man inte vet precis hur man tacklar nedfarten. Åreskutan är undantag där har man ju pistad nedfart.

På skärgårdsisar kan det vara ett bra surogat för långfärdsskridskoåkning men man bör då åka med ispik för att kunna bedömma bärigheten bättre än med en trugförsedd stav.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
EHJ Skateskidor med stålkant? Turskidåkning 4
thureb Montage bindning skateskidor Turskidåkning 0
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg