Skatepremiär

Efter två veckor med snöblandat regn fick vi äntligen riktig snö i Umeå. Inte så mycket, men fem centimeter finfin snö föll torsdag. Ingen ide att hetsa upp sig för den som vill åka i välpreparerade spår.

Men jag hade tidigare i höst fallit för frestelsen att skaffa mig skatingskidor. Vanligtvis brukar jag gå in i sportaffärerna och studera de dyra skidorna (över 3000:- vanligtvis och över 2000:- på försäsongsrean). Så brukar jag tänka att det nog räcker mina klassiska skidor iaf. Men i år hittade jag ett par som kostade 700 spänn och som hade smärre fabrikationsfel. Nåväl jag förlorar iaf inte så mycket pengar om de är kassa tänkte jag. På fredag ägnade jag kvällen åt att grundvalla klart skidorna. Jag utnämner dessa skidor till mina klart mest svårvallade. De hade inte en skåra som klassiska skidor utan två. Skårorna var dessutom smalare så min skårsicklare passade inte riktigt. Men jag härdade ut och till slut så såg belagen riktigt bra ut.

På lördag var det så dags för premiären. Fem centimeters nästan pudersnö på Nydalasjön var mitt mål. Nysnön var lätt vilket gjorde att jag kom ner ända till isen och tog man i för mycket så stack skidan iväg. Dessutom gjorde ju snön glidet mindre bra. Men det var ganska härligt ändå tills jag hade åkt utmed halva sjön. Då var det nämligen dags att åka mot vinden. Huvva, mina stackars armar kändes som spaghetti och jag fick stanna två gånger och vila. Efter sex kilometers åkning fick jag nog och avslutade premiärturen. Senare på dagen så började det eländiga snöblandade vädret igen.

På söndag så hade snöregnet slutat, molnen hade dragit bort och det var några grader kallt. Hmm, kanske har snön frusit till och blivit mer lik skare sen igår. Iväg igen och på med skidorna. Innan jag ens fått på mig skidorna förstod jag att det skulle bli bättre idag. Såg flera skidåkare köra skating på avstånd. Jo visst var det bättre. Jag flög fram och det var nästan lika lätt som att åka skridskor. Det gick också att trycka ifrån rejält med skidorna vilket mina sillmjölksarmar gillade.

På isen var det fullt med andra skidåkare och folk som var ute och promenerade med eller utan hund. Såg även några stackare som trodde att det var möjligt att åka skridskor. De åkte inte många meter innan de gav upp. Många satt även och grillade eller var ute och fotade. Kort sagt en helt underbar dag.

/Jonas U

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg