Skapa det optimala lägret

En fallskärm ger ett bra skydd och man slipper prasslande presenningar och andra oljud, med ett par fotogenlampor har man även ljus på kvällarna. Detta är det sätt jag tycker funkar bäst när man är en grupp som ska umgås och man vill ha lite skydd. Problemet är att få tag på fallskärm, fick min för ett par hundralappar från England.

Med stora marschaller, menar ni de som är 16 cm i diameter? Jula har dessa nedan. Jag vetetusan. Förra julen ställde jag (visserligen den lilla 10 cm-varianten) i hela trädgården, men det lös då knappast så mycket som jag har tänkt mig. Men kanske blir det annorlunda med den större varianten. Hur många skulle då behövas tror ni?

978201-jpg.jpg

Jag har köpt 2 st stora marchaller till nästa helg.. ledljus runt lägret.. Då får du se hur mycket 2st lyser upp !! Synes // Andreas

Ljuskällor som ska vara underhållsfria.... Tror billiga fotogenlampor på ÖB är ett alternativ... Alt marchallerna från Jula bigones ! 200 pengar tio st ger nog ett fint behagligt ledljus.. vill du ha jätteljust så är ju militära medel det bästa om omöjligt att få tag på .. http://sv.wikipedia.org/wiki/Närlys blir ju dyrt då 4st per minut måste riggas... Detta är billigare o mysigare http://www.fyrverkerifabriken.se/sv_SE/pjaeser-produkter/facklor/ för 750 kr lär du ha ljust hela kvällen !! Har provat byggt vindskydd av pressenningar... utan något bra resultat då det blir ett sju hel.... vindfång.. och sen brukar röken från elden dra in på något mystiskt vis .. måste fortsätta laborera med presseningarna då det är skönt att ha en torr plats att vara på. Tarpen ovanför hammocken i all ära men det blir lite trångt att sova laga mat elda mm under den lilla tarpen ... // Andreas

Ljuskällor som ska vara underhållsfria.... Tror billiga fotogenlampor på ÖB är ett alternativ... Alt marchallerna från Jula bigones ! 200 pengar tio st ger nog ett fint behagligt ledljus.. vill du ha jätteljust så är ju militära medel det bästa om omöjligt att få tag på .. http://sv.wikipedia.org/wiki/Närlys blir ju dyrt då 4st per minut måste riggas... Detta är billigare o mysigare http://www.fyrverkerifabriken.se/sv_SE/pjaeser-produkter/facklor/ för 750 kr lär du ha ljust hela kvällen !! Har provat byggt vindskydd av pressenningar... utan något bra resultat då det blir ett sju hel.... vindfång.. och sen brukar röken från elden dra in på något mystiskt vis .. måste fortsätta laborera med presseningarna då det är skönt att ha en torr plats att vara på. Tarpen ovanför hammocken i all ära men det blir lite trångt att sova laga mat elda mm under den lilla tarpen ... // Andreas

...såvida man inte använder ett DD XL-tarp då vill säga :) , då fungerar faktiskt detta. Men visst, det finns bättre lösningar.

Jag har fått rådet att köpa kevlarveke och sedan på något vis fästa större oljefyllda glasflaskor på större käppar för att få upp ljusstyrkan en del. Vet absolut inte hur detta skulle bli i praktiken, men tänker absolut försöka.

Jag har en trädgård på ca 250 kvm och förra året ställde jag ca 15 marschaller där, med förhoppningen om att det skulle ljusa upp ordentligt. Det var visserligen 10 cm-modellen, men jag upplevde att det mest blev som om man hade ställt upp stearinljus på ett bord. Förhoppningsvis blir det bättre spridning med 16 cm-marschallerna.

Jag har testat att klättra ganska lång upp i två träd, och sedan spänna två rejält stora pressenningar längst med dessa. Sedan förankras de i marken. Visst, det blir en liten glipa i "nocken", men det blev faktiskt ganska bra. Som tur var, hade vi en väldigt vindstilla kväll då och förmodligen hade det blivit bekymmersamt om vinden hade varit starkare. Det blev som en jättetarp så att säga, men med en öppning längst upp i taket.

Idén med närlys var ju rätt kul, men kräver ju sin man, om man ska ha fjong på belysningen en helkväll. :)

Om man bortser ifrån själva dansandet och trummandet här, och bara tittar på själva belysningsnivån i det här klippet får man en liten fingervisning om hur ljust detta kan bli med kevlarveke:

http://www.youtube.com/watch?v=z6uHLf2RKMg

Ok. Arbetshypotesen så här långt ser ut enligt följande:

* Pinne/ar på ca 1.60 cm som är "vässade" i botten (typ modellen som man har till sopkvastar.)
* Glasflaska 33 cl eller liknande
* Fotogen eller annan brännbar vätska
* Kevlarrep (10 mm - kostar 55 kr per meter)
* Silvertejp

Man fyller helt enkelt flaskan, och lägger sedan i veken. Därefter tejpar man fast flaskan på pinnen och sticker ner den i marken. Sen, tja... Sen tuttar man på. :)
Veken passar tydligen ganska perfekt och sitter fint i flaskhalsen, efter ett tag går man bara och pillar upp den lite allt eftersom.

För övrigt är tanken att själva lägerbrasan ska bestå av stockar om ca 1 m st, så det lär ju bli en ganska fin kväll. Utöver detta tänkte jag också skaffa två st lykthållare och hänga fotogenlyktor där själva toaletten ska finnas.

Nåväl, jag har några frågor nu innan jag skrider till verket och gör inköp och de första testerna.

1. Hur många eldfacklor tror du att jag behöver för att få en fint upplyst yta om ca 10 meter i diameter?
2. Hur långa bör pinnarna vara för att få optimal mysbelysning?
3. Om man gör en vedbrasa med stockar, är det något speciellt man ska tänka på då?

Senast ändrad:
fina facklor i den där affären :)

tänk på att facklorna i videon är gjort på breda kevlarremsor - det bli alltså mkt ljusare än bara en smal veke

ang tarpen, har du ändå silvertape med dig kan du ju tapa ihop springan längst uppe

Ok. Arbetshypotesen så här långt ser ut enligt följande:

* Pinne/ar på ca 1.60 cm som är "vässade" i botten (typ modellen som man har till sopkvastar.)
* Glasflaska 33 cl eller liknande
* Fotogen eller annan brännbar vätska
* Kevlarrep (10 mm - kostar 55 kr per meter)
* Silvertejp

Man fyller helt enkelt flaskan, och lägger sedan i veken. Därefter tejpar man fast flaskan på pinnen och sticker ner den i marken. Sen, tja... Sen tuttar man på. :)
Veken passar tydligen ganska perfekt och sitter fint i flaskhalsen, efter ett tag går man bara och pillar upp den lite allt eftersom.

För övrigt är tanken att själva lägerbrasan ska bestå av stockar om ca 1 m st, så det lär ju bli en ganska fin kväll. Utöver detta tänkte jag också skaffa två st lykthållare och hänga fotogenlyktor där själva toaletten ska finnas.

Nåväl, jag har några frågor nu innan jag skrider till verket och gör inköp och de första testerna.

1. Hur många eldfacklor tror du att jag behöver för att få en fint upplyst yta om ca 10 meter i diameter?
2. Hur långa bör pinnarna vara för att få optimal mysbelysning?
3. Om man gör en vedbrasa med stockar, är det något speciellt man ska tänka på då?

Jag tänker så här ... Ska det drickas något starkt ?? Blir lite vingligt kanske.. ser en dominoeffekt på pinnarna och du har just skapat typ 10 brandbomber :)

10 st men som föregående talare sa lyser nog den 4kantiga veken betydligt mindre så ta 20 !!

pinnlängd 150 cm ..

Se till att fixa torra stockar annars blir det surt att hålla dem vid liv !

// Andreas

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg