Skapa det optimala lägret

Ja, det där med brandrisk är mycket centralt, framförallt med tanke på att drickandet kommer att vara omfattande. :)

Min tanke är att hamra ner pinnarna med en slägga, och dessutom ska som sagt veken passa ganska perfekt i flaskhalsen, och då borde det inte vara någon fara. Alternativt kan man ju ta burkar och borra hål som är perfekt anpassade för ändamålet. Jag vill ha så få som möjligt, ett alternativ är ju att ta 100 mm:s vekar för att öka ljuset i varje fackla.

Gjorde faktiskt det och de har använt sig av vanliga handfacklor. Det som gör den fantastiska belysningen är att detta är på blankis, som reflekterar facklornas sken.

Bredare veke ger större förångning och låga men även högre bränsleomgång. En 100 mm veke som i en Aladinbrännare förbrukade dragfritt ca gallonet på 4 timmar. Med drag ca 1/2 tiden.
Det man vinner i ena änden brukar man förlora någon annanstans.

Sätt tre vindskydd i öppen fyrkant, brasa i mitten och fotogenlampor i träden omkring, lagom ljust och mysigt. Bara brasan måste underhållas om du väljer stora fotogenlampor och liten låga. Gjort och avprövat med gott resultat, vi var ett dussin med ungefär dubbla antalet vinpavor samt utsökt god mat och välljudande gittarist.
go tur

Ja, så är tanken här också ungefär. Borde bli jättekul. Undertecknad är den välljudande gitarristen i det här fallet. :) Riktigt bra mat bör tillagas dessutom.

Nu är prismat vridet. Jag köpte en Dietz air pilot No8 och den lyser minsann hej vilt ute i skogen:

airpilot.jpg

Sen tänkte jag hänga upp i träd med hjälp av Coghlans Lykthållare:

17610_430db95f71503c7f03af116ce881f449.gif

Med rätt placering till skogs borde detta bli fullt tillräckligt. Tyvärr är ju inte detta direkt en optimal lösning ekonomiskt, men det får väl bli nåt man köper pö om pö. Det fina med lyktan är också att det finns ett fäste i botten så man kan sätta upp dem längst upp på en stolpe om man vill.

Vad har ni tänkt sitta på?
Jag tycker det är ganska enkelt att få det mysigt vid en eld, med bra sällskap, mat osv, men sen kommer benen/rumpan att domna om man sitter på ett liggunderlag osv - om ni orkar släpa med ett par stolar eller göra något eget ute i skogen så kanske det är något att fundera på.
Ett par plankor upp-pallade som bänkar kanske funkar?

Bra fråga! Det är ju kul nån timme eller så att sitta eller halvligga, men sen brukar det inte vara exakt lika roligt längre. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Det finns ju ganska billiga bärbara stolar man kanske skulle kunna investera i.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg