frilevaren; sa:
Ska cykla skåne runt nästa säsong och skulle vilja ha lite tips.
Tex. på hur man bäst förbereder sig inför "cykel-semestern" (dock inte på "vanliga-svensson" viset)
Tips på kartor, vad för däck mm.
Har cyklat innan men aldrig någon sådan "lång" och "tuff" sträcka.
Länge leve adrenalinet...
//Markus
Vad roligt att du har samma ide som jag hade i somras dvs. att cykla Skåne runt.
Jag cyklade från den 7-14 juli nu i somras och cykelturen blev 74 mil lång.
Jag började i Karlshamn och fortsatte ner längs hela östra kusten av Skåne och upp längs den västra kusten och sedan cyklade jag över norra Skåne tillbaka till Blekinge.
Resan gick genom bland annat dessa städer:
Karlshamn-Sölvesborg-Åhus-Kivik-Simrishamn-Ystad-Smygehuk-Trelleborg-Malmö-Landskrona-Helsingborg-Höganäs-Kullaberg-Båstad-Örkelljunga-Osby-Lönsboda-Svängsta-Mörrum-Karlshamn
Kartorna som jag använder var Kartguidens karta över Skåne (gratis på turistbyråerna i Skåne) och Cykelkartan som täcker östra kusten av Sverige ner till Trelleborg.
Jag cyklade för det mesta på cykellederna. Underlaget som jag cyklade på var för det mesta asfalt.
Jag cyklade på en Trekkingbike. Om du har en Mountainbike så ska du byta däck till lite smalare däck för du har nästan ingen nytta av de breda Mountainbike däcken. Det räcker att du har sådana däck som finns på Trekkingbike cyklarna dvs. de lite smalare Mountainbike däcken.
Jag hade stormkök och tält m.m. med mig så jag bodde ibland i skogen och ibland på campingplatser.
Jag klarade av denna cykel turen utan att vara vältränad (jag idrottar inte).
Du får ha det så bra på den kommande cykelturen.
Om du undrar över något så är det bara att fråga.
Hälsningar Jörgen Andersen