Skalställ....vill ha råd!

Hej!

Skall köpa ett Gore-Texställ i sommar. Vill använda det vid jakt, MTB, vandringar och bara att vara i. Det skall vara slittåliga kläder.

Har funderat på Tierra Konrad Cain-jacka och ett par Sälka byxor.

Har också tittat på Norrönas Vengetind jacka och byxa. Jag vill ha synpunkter och råd från er som har eller har provat dessa kläder. Eller om ni vet om något liknande så tar jag gärna emot synpunkter. Vill inte har jacka eller byxor med foder (varken fleece eller mesh) bara enkla skalkläder. Helst 3-lagers.

MVH
// Danne
 
Prasslig

Eftersom du ska använda kläderna vid jakt tänkte jag bara varna lite för att jackan (Conrad Kain) är lite prasslig. Testa gärna Meili-byxan också, den kan jag rekommendera!
/Danne
 
Gore-Tex och MTB

Dannesten; sa:
Hej!

Skall köpa ett Gore-Texställ i sommar. Vill använda det vid jakt, MTB, vandringar och bara att vara i. Det skall vara slittåliga kläder.

Tänk på att Gore-Tex kan vara för täta för att funka riktigt bra som cykelkläder. Om du förväntar dig att de skall ventilera tillräckligt för att hålla dig torr även när du vevar på för fullt så riskerar du att bli besviken. Jackorna med vädringsslitsar under armarna kan funka även för energiska aktiviteter som cykling, men annars blir det nog för tätt för att vara riktigt bekvämt. T.o.m. vid vandring är det lätt hänt att man svettas mer än vad Gore-Tex klarar av att vädra ut.
 
Re: Gore-Tex och MTB

dabac; sa:
T.o.m. vid vandring är det lätt hänt att man svettas mer än vad Gore-Tex klarar av att vädra ut.

Det blir nog inte aktuellt när jag ska ut och "stresscykla", utan det är tänkt som ett slittåligt, regnskyddande överdragsplagg, men som ska vara lite allround.
 
Goretexbyxan

Tierras Meili funkar fint vid cykling; den har två karborreband; ett vid benslutet och ett till vid vaden för att justera vidden. Skönt så inte byxfladdret fastnar någonstans. Men man ska naturligtvis inte cykla i dem om det är varmt och soligt :)

Jag tycker personligen att det är bra att byxan inte har några blixtlås överhuvudtaget; mindre grejer som går sönder och dessutom gör plagget osmidigt.
/Danne
 
Vengetind?

Är det någon av er som hade erfarenhet av Norrönas Vengetind-ställ?
Är nyfiken på slittåligheten på detta ställ. Det är visserligen 3-lagers, men det är så lätt, så jag undrar om det är så slitstarkt.
 
REA

Ville bara tala om att jag var på naturkompaniet (Kungsholmen Sthlm)igår 31/3 2003 de hade en stor rea på massor av gore tex jackor och byxor.
fick 1500 kr rabatt på en jacka.
MVH
KIM
 

Liknande trådar