• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Skall köpa nytt kök??

Så var det dags att köpa ett nytt kök. Använder köket under sommarhalvåret. Har tittat på det stora Jetboil idag, men bara en kastrull följer med.
Altrnativet någon bra brännare tillsammans med med trangias teflonbehandlade kastruller?

Jättetacksam för förslag?

Jocke
 
tja, vill du ha dyrt och tungt eller lätt och billigt?

jag har sedan stenåldern kört MSR multifuelkök i form av XGK och njutut av dess förmåga att förse mig med mat året om var som helst i världen.. men, men.. allt gott kommer till en ände och nu har jag lämnat tungköken till förmån för lättkök och med lätt menar jag lätt på alla sätt och vis, lätt för plånboken, lätt i ryggan och lätt att hantera, jag kör nu MSR pocketrocket gas-kök och det är en fröjd. Har funderat på JETBOIL och ser fram emot MSR Reactor som kommer i April.. Som alternativ tycker jag att pocketrocket och titankettle är riktigt bra.. Jag har vindskydd i form av alufolie men använder aldrig det, jag lägger några inuter extra på att hitta en bra plats att laga käk..

[ http://www.msrcorp.com/stoves/pocket_rocket_kettle.asp ]
 
Jag har både Trangia 25 och 27, kör med gas på sommaren och sprit vintern (=sällan) Tycker att Trangia är en kanonbra konstruktion, men kanske lite tungt.

Gick också och köpte mig en sån liten Primusbrännare man skruvar direkt på flaskan. Har den tillsammans med Trangia 27 teflonkastruller, tycker titan var lite för dyra. Det fungerar bra.

Är nöjd med gas, blir inget bränslespill. Men skulle jag använda köket mer på vintern skulle jag inte tveka att köpa en multifuelbrännare, dessutom om jag skulle resa till avlägsna länder är det lättare att hitta bränsle än till en gasbrännare.

/Ulf
 
Trangia ultralight och gas

När det gäller kastruller skulle jag vänta in Trangias nya Ultralight-serie som är både lättare och starkare än vanliga Trangia. Är nog på väg ut till butikerna.
Hur kokegenskaperna och priserna är vet jag inte (det är därför man nog ska vänta in och testa).
Om de har gjort godset tunnare blir antagligen matlagningsegenskaperna lite sämre (?).

http://www.nordesjo.se/2006/11/bild-p-trangia-ultralight.html

När det gäller brännare skulle jag satsa på gas, som är det bästa för de flesta.
Vanlig gastillsats till Trangia eller ett lättare fristående (tex Optimus Stella) eller tubmonterat (tex MSR Pocketrocket).
 
Wolf25; sa:
Tycker att Trangia är en kanonbra konstruktion, men kanske lite tungt.
/Ulf

Ett sätt att få ned vikten är att lämna stekpannan hemma, och använda en pajform i aluminium som lock istället. Lätt och billigt. Är man orolig för hållfastheten tar man två.