Prisvärd skaljacka
Hej. Har själv varit på jakt efter en jacka som lämpar sig för såväl vandring och skidåkning, som ska: Vara hyggligt vattentät, andas, vindtät och prisvärd. Letade oxo efter en modell med löstagbar innertröja i fleece e.d. Jag har hittat en som jag tycker verkar både vettig och, framför allt, mycket, mycket prisvärd.
Jackan finns (fanns) hos Intersport (alla butiker).
Jackan tillverkas av FiveSeasons. Modellen heter "Travis". Egenskaper: Yttermaterialet är i 100 % nylon, innermaterialet i 100 % polyester (typ nätundertröja).
Enligt tillverkaren så är jackans egenskaper: "Outstanding waterproofness", "Perfect windproofnes", "Durable waterproofnes", "Unique waterrepellency" samt "Breathable". Innertröja i utmärkt fleecematerial. Fästs med dragkedjor + tre tryckknappar i nacke + ärmar.
Enligt Intersport så finns det ingen på marknaden jämförbar jacka till detta pris - EXTRAPRIS 900:- !!!! Normalpris 1.200:-. Hittar närmast jämförbara i prisklassen ca 2.000:- (utan fleecetröja).
Min egna bedömning: En mycket prisvärd jacka! Saknar kardborrlåsning på bröstfickor, men det kan man ju komplettera med själv. Bra med fickor, rymlig med bra rörelsemån, dragsko i luva (avtagbar), midja och nedtill. Har testat den i mkt kraftigt regn under ca 60 min, och då höll den vad den utlovade.
Vissa detaljer kunde vara bättre, men vad kan man begära för 900 pix? Lycka till med letandet. xter