Skaljacka i vinter

Vill helst flytta till ett varmt ställe idag men! En funktionsduglig som tex går bra att cykla i (kanske tom snygg). Hoppas hitta den, har inte lika bra koll på jackor numer. Säkert värd sitt pris.

Vid cykling ökar luftmotståndet med 19% med en klassiskt skuren skaljacka (där grundcyklisten är på huvorna på ett bockhorn och klädd i långa tights och lång jersey), med en tätskuren cykeljacka kan ökningen bli så lite som 2-3%. Det kanske är läge att ha ett par olika jackor?

(siffror från bicycle quarterly)

Vid cykling ökar luftmotståndet med 19% med en klassiskt skuren skaljacka (där grundcyklisten är på huvorna på ett bockhorn och klädd i långa tights och lång jersey), med en tätskuren cykeljacka kan ökningen bli så lite som 2-3%. Det kanske är läge att ha ett par olika jackor?

(siffror från bicycle quarterly)

Ska ju mest bara ha den till vardagligt cyklande, jag har ingen tränings- tävlingscykel. Det är bra om den kan ta ut lite rörelser, dessutom är jag ca 174cm så även att det är bra längd på ärmarna.

Anorak?

Kanske en klassisk anorak i förslagsvis 65/35 polyester/bomull kan vara något för dig? En sådan är bra om du vill ha ett plagg med god rörelsefrihet och inte bryr dig så mycket om luftmotståndet. Dessutom är en klassisk anorak snygg så det förslår (enligt mig i a f!). Jackor med membran riskerar du att svettas alldeles för mycket i! De duger egentligen bara när det är regn eller snöblandat regn.

Kanske en klassisk anorak i förslagsvis 65/35 polyester/bomull kan vara något för dig? En sådan är bra om du vill ha ett plagg med god rörelsefrihet och inte bryr dig så mycket om luftmotståndet. Dessutom är en klassisk anorak snygg så det förslår (enligt mig i a f!). Jackor med membran riskerar du att svettas alldeles för mycket i! De duger egentligen bara när det är regn eller snöblandat regn.

Tack för tipset och tänket. Visst blir det varmt under något som inte andas så bra, men söker en som tål regn.

Arcteryx Alpha SL är verkligen "skal" jacka, väger inget, vindtät, vattentät, bra ventilation (dragkjedjor under armarna), två enkla välfungerande fickor, bra huva, tejpade sömmar, membran (gore tex) och inte någon coating som slutar fungera efter ett par månader och den fungerar utmärkt att röra sig i. Tydligen ska den dessutom i fårhållande till sin vikt vara väldigt hållbar.

Jag cyklar till jobbet i den varjedag (Jämtland) och den är utan tvekan värd sitt pris, bästa jackan jag ägt.

http://www.arcteryx.nu/product_info...=b4a5db2a10218604f18a5f4860a4fb24&sort=&page=

Lite mer jacka: http://www.arcteryx.nu/product_info...=b4a5db2a10218604f18a5f4860a4fb24&sort=&page=

Fast lite dyrare också!

Kanske låter som en Arcteryx säljare, hoho :) men jag tycker bara den är värd sitt namn helt enkelt.
Hur mycket säljsnack och hur mycket sanning vet jag ej, men jag skulle kunna tro att det ´som sägs i denna video stämmer rätt bra. http://www.youtube.com/watch?v=mM-cBRo58DE

Hmm... min erfarenhet är följande:

Vattentät jacka med "texmexmembran" - du blir ofrånkomligt blöt från insidan vid fysisk aktivitet. Materialet kan dessutom bli stelt och prassligt i minusgrader.

Icke vattentät, vindresistent jacka - du blir blöt från utsidan vid regn/blötsnö (hur fort du blir blöt beror på impregnering och nederbördsmängd). Från insidan behöver du inte bli så värst blöt om du är rätt klädd under. En underställströja kan räcka vid några enstaka minusgrader.

En löparjacka kunde kanske vara ett annat alternativ. Inte vattentät men torkar fort och är dessutom superlätt. Andas bra.

Jag skulle tveklöst satsa på membranlöst. Blir det regnigt under cyklingen så kommer du oavsett vad du väljer att få blöta kläder.

Hmm... min erfarenhet är följande:

Vattentät jacka med "texmexmembran" - du blir ofrånkomligt blöt från insidan vid fysisk aktivitet. Materialet kan dessutom bli stelt och prassligt i minusgrader.

Icke vattentät, vindresistent jacka - du blir blöt från utsidan vid regn/blötsnö (hur fort du blir blöt beror på impregnering och nederbördsmängd). Från insidan behöver du inte bli så värst blöt om du är rätt klädd under. En underställströja kan räcka vid några enstaka minusgrader.

En löparjacka kunde kanske vara ett annat alternativ. Inte vattentät men torkar fort och är dessutom superlätt. Andas bra.

Jag skulle tveklöst satsa på membranlöst. Blir det regnigt under cyklingen så kommer du oavsett vad du väljer att få blöta kläder.

Alltså, nu pratar du nog om hård aktivitet? Jag cyklar ett par kilometer (4) till jobbet varje dag året om (minus lör-sön ;)) och om det spöregnar påväg till jobbet så blir jag icke blöt iklädd min gore-tex jacka, inte heller i mina precip byxor (också membran) släpper in vatten eller behåller fukt. Om jag har bråttom, blir jag svettig och det sätter sig först och främst i min bomullskjorta (jag är ej iklädd ullfrotte på jobbet). Om jag har bråttom hade den blivit fuktig även om jag bara hade haft den tröjan på mig iallafall. Det skulle kännas helt hysteriskt korkat att dra på mig min vindjacka (ej vattentät) påväg till jobbet då det regnar.

Att kunna ventilera en membran jacka är såklart viktigt, jag tycker två gigantiska hål under armarna fungerar utmärkt. dom kan även vara halvöppna om det inte totalt öser ner regn, utan att man blir blöt.

Jag har mestadels ägt icke-membran kläder i mitt liv och sprayimpregnerat och tvättimpregnerat och allt vad det är man skall göra och jag tycker personligen att det är värdelöst i jämförelse. Som all-around plagg så är gore-tex, Conduit, eVent, precip eller likn helt klart att föredra. Dock skall dessa plagg vara väldigt kropsnära, för att fungera optimalt. Vilket kan vara jobbigt om man vill ha lite utrymme för extra feta tröjor o.s.v. då får man helt enkelt köpa flera jackor om man vill behålla funktionen.

Jag har en Norröna-skaljacka som jag kombinerar med fleece i olika tröjor över vintern. Har funkat utmärkt i fyra år. Jackan är en membranjacka, och dragkedjor under armarna om man behöver "ventilation".

Tack för alla svar som trillar in

Alpha SL eller Beta AR, mörkgrå dam, gillar modellen. Bra färg(er) är ett plus, ljusare blir tyvärr mer smutsgrann.

Det måste vara en gore-tex med bra huva. Får koncentrera på något för allround-aktivitet... Jag har flera tunnare saker typ regnjacka som jag kan välja om varmare väder eller längre cykelsträcka.

Jag är bara med till första bojen i jack-race. Kommer faktiskt kunna prova mera till helgen då jag är å resande. Får se vad jag letar efter tex nya modeller borde finnas ute nu.

Haglöfs Spitz

Hej

Lägger mig inte i debatten om membran elle ej. Jag har använt många olika Gore-Tex jackor, min senaste är den som jag anser har de flesta rätt. Haglöfs Spitz kan vara värd att kolla upp.

Du borde trava in i en välsorterad friluftsaffär och säga att jag ska ha en jacka för det här och det här plus gärna det här. Det var en snäll människa på Friluftskompaniet som hjälpte mig hitta norröna. Den har en dunderbra luva, och sömmarna är placerade så att de t ex inte går direkt över axlarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
hakpet Skaljacka för både vinter och sommar Kläder 4
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg