Skaljacka för skogsbruk

Jag tänkte införskaffa en skaljacka att användas vid skogsturer med eld. Det finns alltså en uppenbar risk att jackan kommer att utsättas för glödsprätt, röklukt och allmänt slitage.

De krav jag ställer på jackan är:

-vind och vattentät
-"andas"
-rymligt skuren/plats för tröjor
-huva
-inte alltför dyr
-lite längre modell
-gärna i diskret färg

Om det inte vore för priset skulle Norrönas reconjacka vara ett bra alternativ. Finns det andra jackor som skulle kunna passa?
Har någon t.ex använt ITABs Discovery jacka?

undrar

Uffe

Kolla oxå på www.taiga.se utbud, de har lite mer robusta jackor i Gtx, deras Fältjacka+byxa är den svenska motsvarigheten till Norrönas Recon.

Dock så går glödsprätt och membranjackor aldrig väl ihop, du kanske ska titta på nått billigt överdrags alternativ i bommul eller liknande att ha som skydd just när du eldar, inget kul att få ett hål i nya 4000 kr jackan pga lite glödsprätt. Övrigt slitage skall nog inte vara några problem när det gäller Taigas arbetsjackor.

Plastjackor och glödsprätt är en olämplig och dyrbar mix....
Bättre då är att köra med ylle alternativt bomull. Eldar du tillräckligt blir det ju torrt inom stålningvärmesektorn....och där behöver du inga skalplagg.
//J

Jag har använt Taiga Forest och Fjällräven Fält i samband med skogsturer då man eldar. Båda jackorna har en liner så ytterska skalet är på Taiga Forest gjord av Syntet och på FR Fält vav G100. Har fått en del glöpsprätt på båda jackorna och trots att taigan fått en del hål så har aldrig membranet skadats och på Fältjackan bränner det inte hål på G100 så lätt. Vilken jacka man tycker bäst är väl mycket av en smaksak.

Bästa alternativet är att använda sig av en G1000 jacka och en poncho om vädret blir dåligt eller att använda sig av en grövre skjorta eller liknande vid elden. Använder ofta en Swandri Ranger som är en kraftigare yllskjorta på skogsturer och plockar bara fram skaljackan när det börjar regna.

Jag tänkte införskaffa en skaljacka att användas vid skogsturer med eld. Det finns alltså en uppenbar risk att jackan kommer att utsättas för glödsprätt, röklukt och allmänt slitage.

-vind och vattentät
-"andas"
-huva
-inte alltför dyr
-lite längre modell
-gärna i diskret färg

Om det inte vore för priset skulle Norrönas reconjacka vara ett bra alternativ. Finns det andra jackor som skulle kunna passa?
Har någon t.ex använt ITABs Discovery jacka?

undrar

Uffe

Det "finns" inga skaljackor som uppfyller dina krav. Möjligen en modell, "Fältjackan", eftersom den har G-1000 i yttertyget.

Men jag är skeptisk till ett skalplagg med bomullsinblandning utanför membranet eftersom det rimligtvis håller kvar fukt...Taiga Forest har också nämnts, den har syntet i yttertyget så den torkar snabbt men den smälter också snabbt i värme...

Norröna Recon bränner du snabbt hål i, det blir en dyr eldjacka ;)...

Själv har jag gett upp för länge sedan och tar av mig membranplagg vid elden. De behövs ändå inte just där...:)

//J

Skogsjacka var det...

Tack för de givna tipsen.

Jag känner väl till att syntetmaterial och eld inte alltid är såta vänner - därav min önskan om en någorlunda billig jacka. Tidigare har jag använt mina avlagda fjällskalkläder på den här sortens turer.

Tanken var väl inte att primärt använda jackan vid eldning utan jag tog upp elden mer som en markör på vilket användingsomårde jag tänkte mig för jackan ifråga dvs skogsturer och "naturligt friluftsliv", nomenklaturen har ju nyligen diskuterats i en annan tråd.

Som sagt Norröna jackan ser fin ut men man skulle nog gråta ganska länge över glödhål i en 4500 kronors skapelse...

Uffe

Jag känner väl till att syntetmaterial och eld inte alltid är såta vänner - därav min önskan om en någorlunda billig jacka. Tidigare har jag använt mina avlagda fjällskalkläder på den här sortens turer.

Tanken var väl inte att primärt använda jackan vid eldning utan jag tog upp elden mer som en markör på vilket användingsomårde jag tänkte mig för jackan ifråga dvs skogsturer och "naturligt friluftsliv", nomenklaturen har ju nyligen diskuterats i en annan tråd.

Som sagt Norröna jackan ser fin ut men man skulle nog gråta ganska länge över glödhål i en 4500 kronors skapelse...

Uffe

Om du ser upp med eld så kan du ju använda i stort sett vad som helst som "andas" och är vattentätt...t o m en ITAB Packaway funkar i snåren om du är rädd om den. Fast själv är jag lycklig ägare till en Taigajacka som oftast följer med på skogsturer (forest-modellen), spar min ITAB till fjäll. Forest är för varm tycker jag för sommarbruk...

Hmm, ett alternativ kanske kan vara en militär GT-liner, de kan ofta köpas genom brittiska surplusbutiker. De användes (förr) under en vanlig jacka för att göra den regntät. Arktis.co.uk (?) gör en parkas med vattentätt foder, den har bomull/polyester som yttertyg, alltså Fältjackan ungefär. Vad jag vet finns även Arktisjackans liner att köpa separat.

Sen finns ju alla möjliga militära regnjackor som andas, i GT-liknande material. Dessa är ofta betydligt billigare, ett ställ kan fås för ett par tusenlappar om man letar lite. De flesta är i respektive lands kamo, men jag vill minnas att jag sett någon variant som var grön...

Om man lämnar membranplaggen finns ett brittiskt alternativ som heter Paramo. Dessa jackor bygger på dubbla lager tyg som saknar membran. Ett snabbtransporterande lager och ett som står emot fukt. De anses vad jag vet vara regntäta. Har länge gluttat själv på dessa...

http://www.paramo.co.uk/en-gb/index.php

//J

Senast ändrad:
OLJEROCK!!!!

Ingen lätt jacka, andas inte superduper, är inte 100% vattentätt och brinner säkert skitbra om du lägger den i elden.

Men tål glödsprut bra, och blir inte smutsig av att bära timmer, vindtät och tillräckligt vattentät :) Ofta långa o rymmliga, inte snävt skurna, ingen svindyr jacka och huva finns på de flesta modeller.
Fås i diskreta färger dessutom :)

Jag älskar min oljerock vid lägerliv, men lite tung och varm om man ska gå mycket. Men jag är ju en riktig man så vikten är ingen fara ;-)
Har provat min fina haglöfs gore tex, men den är mycket känslig för smuts och jag e livrädd för glödsprätt....

Jag har använt just Norrönas Recon till den typen av friluftsliv i ett par år nu, jackan är otroligt slitstark men känns trots allt rätt smidig, kanske för att den är så väl skuren. Jämfört med de Taiga GT-kläder jag jobbar i så vinner Norrönan på bättre materialval, detaljlösningar, slitstyrka och passform. Om Norrönan är värd sitt höga pris eller inte kan man väl diskutera, men man får väldigt mycket jacka för pengarna, jämfört med de "kortare och sportigare" jackorna från de lite poppigare märkena. Å andra sidan tycker jag att Taigakläderna också är prisvärda, med tanke på sitt betydligt lägre pris. Helt klart robusta och 'fältmässiga' kläder.

Sen tycker jag nojjan kring glöd på skaljackor är lite överdriven, skulle man ha oturen att få ett litet hål så är det snabbt fixat med liquisole eller motsvarande - kallas patina, och är det som skiljer riktiga Mackahans från stureplansscouter!
;)

Per

Senast ändrad:
Jag vill nämna Fjällrävens Forest-serie. De jackorna uppfyller dina "krav" - möjligen förutom priskravet som ju är individuellt.
Jag har själv en utgången modell jag köpt på Outlet och jag är mycket nöjd med den. G-1000 materialet är underbart, jag gillar att ha en riktig tygkänsla i jackan.

...glödsprätt, röklukt och allmänt slitage.

-vind och vattentät
-"andas"
-huva
-inte alltför dyr
-lite längre modell
-gärna i diskret färg

Släpp tanken på att den ska vara en vattentät skaljacka är mitt råd, nöj dig med ett "vanligt" hårdskal och ha en regnjacka att ta på när det regnar mycket.
Du har redan varit inne och snokat på itabs grejer och en som ser fin ut där är deras forestjacka. Har sett dem gå förbi på stan några gånger men inte "prioriterat" att springa fram och klämma på dem om man säger så.
En sådan jacka (eller nått liknande typ g1000 utan membran) håller dig torr 90%av tiden du är ute så länge du inte sitter helt stilla utan värmekälla, när det sedan handlar om skogsturer där regnet sällan gör annat än faller lätt från ovan (inga piskande sidvindar ofta) så blir det bara ännu mindre tid du verkligen kommer behöva vattentätheten. Jag säger inte att du ska skita i regnkläder men tänk efter hur ofta du kommer behöva den graden av skydd och hur bökigt det vore att ha det inbakat i jackan med alt vad det innebär i svettningar osv även om du skulle hitta en som tål det du vill.
För att inte tala om kostnadsskillnaden, även om du använder en regnjacka du får ner i fickan och du sliter ut den totalt över ett år och får köpa ny år efter år så blir det billigare. (Räknat på itabs packaway i detta fallet).

Paramo-alternativet har jag inte testat men det låter inte dumt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg