Oljerock är inget alternativ för mig i skogen.
De modeller jag använd har varit på tok för varma för annat än stillsamt lägerliv, passformen var inget att yvas över och huvorna verkar helt enkelt inte vara gjorda för att användas. Annars rätt trevliga promenadkläder...
Jag framhärdar i min önskan efter en vattentät skaljacka - helt enkelt för att jag använt membranjackor rätt länge och trivts så bra med funktionen. Att använda en jacka i polycotton + regnjacka/poncho känns inte som något alternativ. Det är bara mitt personliga val och inte något påhopp på dom som föredrar dessa "system".
Förut använde jag mina utrangerade skid/fjäll goretexjackor som skogskläder och det fungerade jättebra. Jag brände för övrigt inte hål i någon av dom jackorna, så risken för glödsprätt skall väl inte överdrivas *ler*
I dagsläget har jag ingen sliten fjälljacka, och med ändrade intressen och rådande designtrender har de senaste texmexjackor jag köpt, i mitt tycke, blivt mindre lämpade som just skogsjackor. Jämför tex en Berghaus Trango Extrem med en Haglöfs Spitz.
Uffe