Man får prova sig fram...
Hej!
Jag köpte nya skalbyxor för någon månad sedan. Jag provade många innan jag bestämde mig (North Face, Tierra, Norröna, Peak Performance, Tenson o.s.v. Pust!). De ska ju sitta bekvämt och inte hindra rörelse. Till slut valde jag ett par Haglöfs i 2-lagers goretex. Modellen heter T-mark Bibs Q (Q som i dammodell med de vanliga damstorlekarna), och de kostade strax under 3000 vilket var dyrare än vad jag hade tänkt mig, men är smidiga och väl anpassade för kvinnomått. Jag ångrar inte att jag köpte dyrare än planerat. Jag tänkte på allt som man kanske skulle vilja göra de närmaste åren, fjällturer och utförsåkning. Såna här byxor funkar alltid. De har en bröstlapp med ficka, d.v.s. de är höga där fram. Överdelen är i Activent. De har ingen "baklucka" (drop seat), men det går att öppna ett sidoblixtlås och dra hela byxan åt sidan om det skulle vara väldigt bråttom eller uselt väder.
Nackdelarna är det fåniga lilla spännet på magen (varför inte en enkel snodd?) och att hängslena är alldeles för långa för mig som har ganska kort överkropp, men det går ju rätt lätt att ändra själv. Jag valde till slut mellan dessa och ett par från Tierra, som är lite kraftigare i tyget och har baklucka. Jag tyckte det verkade lite klumpigt med alla kardborrarna som fäster denna lucka. Annars var det inget fel på dem och priset är något facilare, ca 2500 kr. På Tierra-byxan har blixtlåsen i sidorna inga tygklaffar utanpå, därför att blixtlåsen enligt Tierra ska vara både vind- och vattentäta. Det verkade rätt smart, för de där kardborrefästade klaffarna brukar jag reta mig på ibland.
Hittills har jag bara testat dem i utförsåkningssammanhang, men jag tänkte aldrig på vad jag hade för byxor på mig, och det måste ju vara ett gott betyg. Senare i vår ska brallorna och jag på tur i svenska fjällen. Jag ser fram emot det!
Karin