skakning

en fråga..

vad beror det på att ibland när man klättrat får skaningar i t.ex ett ben? är aldrig trött när detta händer utan benet har sitt eget liv typ. :p

jag komm erint eatt ge dig ett svar men jag har märkt att det blir så när jag inte har fullt tryck på benet.om det skaakr och jag ställer mig på det helt o hel
t(om det går) så slutar det oftast skaka....

Jag brukar få "ryck" i benen när jag sträcker på dem ordentligt, sista biten så "krampar" benen eller vad man ska säga. Vet inte om det kan härledas till det du känner? :) Vet inte om det är att nerverna sträcks för mycket eller vad det kan vara..?

// Jocke

Fenomenet brukar allmänt kallas för "symaskin" eller "Elvis syndrom" och har minst lika mycket med psyket att göra som med musklerna. Det brukar oftast inträffa ner det börjar bli lite läskigt eller när man kör fast och blir stående på väggen utan att ha några konstruktiva idéer på att ta sig vidare. Man börjar spänna sig okontrollert och börjar skaka.

teoek; sa:
Fenomenet brukar allmänt kallas för "symaskin" eller "Elvis syndrom" och har minst lika mycket med psyket att göra som med musklerna. Det brukar oftast inträffa ner det börjar bli lite läskigt eller när man kör fast och blir stående på väggen utan att ha några konstruktiva idéer på att ta sig vidare. Man börjar spänna sig okontrollert och börjar skaka.

OK.. då vet vi vad det är.. men vad gör man åt det?

Blir en bättre klättrare så man inte blir psykad och pumpad så lätt.. Check!

om man tycker det verkar jobbigt så tror jag att det är viktigt att komma ihåg att andas när det börjar skaka sådär.. kanske flytta bort benet (eller vilken kropsdel det nu är som skakar) och skak ut lite blod i det..
Eller så går man bara på och glömmer bort att det skakar!

Min erfarenhet är att det kommer när man spänner sig statiskt i något läge. Är du lugn psykiskt så spänner du dig inte lika mycket. Räcker oftast med att flytta sig lite ur just det läget - men det brukar ju vara det man inte kan!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg