Skakel av egen tillverkning till turpulka

Har läst några trådar i ämnet långt tillbaka men idag blev detta blivit aktuellt igen då jag förvärvat en gammal Segebadenpulka i trä. Som såklart SAKNAR skakel.

Har förstått att Segebadens egen skakel inte är världens bästa (har ej testat själv) och beslutat att lika väl bygga en egen.

Nu vill jag se bilder och byggbeskrivningar på egna skakel till turpulkor. Jag vet att det finns många snillen där ute som har löst detta! Och sedan ämnet stöttes och blöttes senast (2000-2001) har ju var och varannan skaffat en egen digitalkamera. Så lite bilder vore ju inte fel :) (el CAD-ritningar för de som vill ta överkursen...)

Kraven som JAG har på mitt eget bygge:

1. Hållbarhet
2. Brukbarhet nedför
3. Lätthet och smidighet
(4. Låg byggkostnad)

Några tips och trix? Andra funderingar? Tankar?

[Ändrat av Buda 2004-02-17 kl 23:47]

Enkelt

Senaste åren har jag kört med två mjuka elrör med två krökar och en kort bit mellan. Skaklarna är korsade och hopknutna med gummicord på mitten. Sedan har jag ett grovt repsnöre i med en karbin i ändan som jag hakar fast i ryggsäcken.

Rören blir mycket flexibla och är tillräckligt styva för att hålla bort pulkan i nedförsbackar.

Den stora fördelen är att de är i princip oförstörbara (nåja det går ju att ha sönder dem). Om man kör brant och med fart så kan pulkan snurra flera varv och sedan bara snurra upp igen.

Jag har brutit av ett par glasfiberpinnar och pulvriserat ett par babukäppar, så om man inte vill bygga superstarkt så är elastiskt en bra lösning.

Jag köpte nya originalskaklar (bambu) till min Segebaden-Berg för ett antal år sen. Tycker de funkar helt okej. Har haft pulkan i Sarek och Keb många gånger utan några problem. Tror inte de kostar tjosan heller.

Sen håller jag med om det där med en karbin att haka fast i avbärarbältet.

/ G

Jo!

Det är nog många som byggt med VP-rör (elrör).
Fråga en elektriker nära dig.
Han har säkert också en böjfjäder om du vill ha några böjda detaljer.

/BAX

återanvändning

Hej!

Förra året köpte jag en pulka utan skaklar. Jag funderade ett tag på hur jag skulle göra och hade också funderat på någon konstruktion av VP-rör.

Jag gick en dag in på en secondhand-affär och hittade där en gamal ryggsäck med aluminiumram som var format ungefär som ett "U" samt ett par skidstavar som passade i ramen. Själva säcken satt fast med sprintar i ramen och dem kunde jag använda för att fästa stavarna i ramen.

För 50 spänn och lite fixande fick jag till en isärtagbar riktigt stabil skakel.

// Fredrik

Underbart med såna här forum. Var förbi exet och lånade segebadenpulkan vi köpte in för 100 SEK för 20 år sedan och upptäckte att den bara hade hundskakel. Hur kunde jag glömma bort detta?! Panik iom att tåget till Abisko går på söndag och det är svårt att hitta ett färdigt skakel tills dess. En sökning här och lösningen är nära. Blir att åka till Bauhaus i morgon och köpa VP-rör, karbinkrokar som jag kan förlänga hundskaklet med.

Funderar på att komplettera infästningen i ryggan med ett skärp och två karbinhakar om man vill ha ryggan i pulkan.

Hittade förresten denna sida som visar hur man kan bygga en billig pulka själv:

http://alpha2.bmc.uu.se/mark/skiing/pulka_swedish.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mått på Fjellpulkens skakel Turskidåkning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg