Skaitatjvagge

Hej!

Jag funderar på att gå från Vassjavagge till Skaitatjvagge över 1600m massiven på Vassjavagges nordsida.

Nån som har erfarenhet av nämnda terräng?

/Oscar

Jag gick där i augusti 2004. Tältade vid vattendelaren i Vassjavagge och gick sedan upp på Vassjabakte. Det är brant och stenigt. Jag tog god tid på mig och gick i sick-sack. Utsikten från Vassjabakte var fantastisk. Jag ångrar att jag inte tog mig tiden att gå upp på Vassja, 1764. Vägen ner i Skajdasjvagge var fin. Det fanns en del snöfält.
Vid vattendelaren i Vassjabakte var det långt till vatten men gott om snö att smälta. Vägen upp i Vassjavagge var också stenig, men jag kanske valde fel väg. Jag följde inte bäckravinen utan gick söder om den.
Om du söker på Skaitatjvagge hittar du mer att läsa.
/ Bertil

Vi gick nästan den vägen för några år sedan. Istället för att ta passet över 1600m gick vi över till renvaktarstugan vid Tjålle där vi tältade vid en liten sjö/tjärn. Sedan forsatte vi runt Dakarlåbddå och skråade fram till Dakarjaure och fortsatte upp över passet som är ca 1350m (om jag minns rätt) och därifrån ner i Skaitatjvagge. Nerfarten vad besvärlig och brant. Det går en uttorkad liten bäck som det går att sicksacka sig ner för. Vi fick på flera ställen ta av säckarna och hasa ner dem. För den tuffe skulle det vara möjligt att tälta vid Dakarjaure, vi lunchade där. Det är definitivt en av höjdpunkterna på våra Sarekturer. Nedstigningen skulle ha blivit besvärlig (kanske omöjlig utan klätterprylar) vid dåligt väder.

Fördelar med denna rutt: Utsikten över sitojaure, Dakarjaure och grytan den ligger i, extremt ovanlig (nån som någonsin hört någon gå här tidigare?), mindre stigning och vyn över Äpar.

Nackdelar: Ingen sikt över rapaselet, ingen topptur, mkt brant nedstigning och brant skrågång i storblock.

/Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OBD Skaitatjvagge Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg