Skaffa kajak

Hejsan!

Jag har länge velat skaffa mig en egen havskajak. Det finns ju en del problem. T ex är det svårt att få plats med dem i en vanlig hyreslägenhet.

Mitt andra problem är vilket som är smartast. Att investera i en K2 eller 2 K1:eek:r. Vilka är för och nackdelarna med respektive?

En del är väl självklara. T ex att det är mer flexibelt med varsin men hur är det med lastförmåga etc.?

Antar att "jag" inkluderar dig själv och en person till? Annars kan jag nog nte alls rekommendera K2:an :)

Fast det gör jag nog ändå inte. Jag tycker att den friheten som varsin kajak ger är oslagbar. Man kan då själv bestämma vilka små kobbar som ska undersökas. har aldrig paddlat K2 men det lockar inte. Jag lägger min röst på K1!

Fridens!

Anders

Förvaring

Ett alternativ till garage- eller förrådsförvaring kan vara att gå med i en båtklubb. På klubbområdet finns ofta möjligheter att förvara kajaken i någon bod, mastförråd eller liknande. Som en bonus förvaras då kajaken på inhägnat och oftast bevakat område.

Paddlar man med en väldigt osöker paddlare eller det är stor skillnad i paddelstyrka mellan personerna kan en K2 vara att föredra annars håller jag helt med att K1 är att föredra. För att introducera paddlingens charm för en som inte vågar börja med en egen kajak kan man kanske starta med att taga personen med i en tvåa.
koivu

Vilka är för och nackdelarna med respektive?
Personligen ser jag inga fördelar alls med K2, jag är en inbiten K1 anhängare.
Man kan inte se på varandra utan att den som är först måste vrida runt. När jag pausar från paddlandet men inte vill stiga i land är det trevligt att kunna brygga ihop kajakerna och se den man talar med.
Blir du sugen på att paddla och du inte hittar någon annan som har lust så kan jag iaf inte tänka mig att det är kul att ensam paddla en K2.
Vill du och din paddelkamrat öva rollar, stöttningar, sculling, kamraträddning osv är det en fördel att ha 2 seperata kajaker. Särskild om du ska lära dig rolla. Att kunna göra 'eskimåräddningen' vid missklyckad rollförsök är en klar fördel då du slipper ta dig ur kajeken.
Om en av paddlarna är väldigt osäker men ändå vill lära sig paddla föreslår jag att man testar en stabil K1 under någerlunda kontrollerade former, t ex vid en sandstrand eller liknande. Det finns K1 som är så stabila att man kan stå upp i dem. Att välja en K2 endast av den anledningen att någon är osäker vore lite synd tycker jag, men det beror förstås på hur osäker paddlaren ifråga är.
Är man endast ute efter att komma så långt som möjligt så effektivt som möjligt kanske en K2 med paddelkamrat är att föredra, men för mig skulle allt nöje försvinna.
Vad säger K2 anhängarna?
[Ändrat av MicColli 2006-01-13 kl 14:15]

Fresso; sa:
Hejsan!

Jag har länge velat skaffa mig en egen havskajak. Det finns ju en del problem. T ex är det svårt att få plats med dem i en vanlig hyreslägenhet.

Mitt andra problem är vilket som är smartast. Att investera i en K2 eller 2 K1:eek:r. Vilka är för och nackdelarna med respektive?

En del är väl självklara. T ex att det är mer flexibelt med varsin men hur är det med lastförmåga etc.?

Med "jag" i första meningen menar jag mig själv. Som paddelpartner hade jag tänkt mig min flickvän (som verkar intresserad av tanken ska jag kanske tillägga)

Möjligen kan det finnas ett genusperspektiv i den här frågan men jag tänkte att jag skulle hjälpa till att dra lasset. Det skulle vara intressant att höra vad tjejerna tycker.

Bäst är kanske i a f att hyra och prova sig fram.

En fördel med K2 är ju att den ene aldrig behöver stanna och vänta in den andre?

Fast jag vet inte, möjligen är det viktigt att vara ganska jämnstarka i en K2. K1 ger ju onekligen många flexibilitetsfördelar. 2 K1:eek:r tar säkert mer last även om en K2:a oftast tar tillräckligt.

En K2:a kanske är lättare att paddla med något högre marschhastighet.

Fast jag skulle nog bara köpa en K2:a om jag hade en specifik partner som jag paddlat med och just var sugen på att paddla K2. Har paddlat K2 men för jättelänge sen, jämförde då antagligen mest med C2.

Tycker att K-2:ans nackdelar är att man blir beroende av en paddelpartner och de har mindre lastkapacitet.

Fördelarna har nämnts i tidigare trådar här på U, men den viktigaste är kanske att personer som man i vanliga fall inte skulle få med sig på en tur faktiskt gör det. Med en van kanotist går det att paddla lika långt som ifall den vana hade paddlat K-1:a.
Det kan vara ganska stressande för en ovan att ständigt vara sist och utmattad.
Det fina med K-2 paddling är också att man sitter så pass nära varandra att man kan ständigt prata med varandra utan problem.
De som får prova på att paddla K-2 brukar tycka att paddling är en rolig upplevelse och det är ett lagarbete. Oavsett ifall den ena är stark och uthållig och den andra svag så blir det ett lag som kan få fina upplevelser.

Delad glädje är dubbel glädje!

En K-2:a är kanske en lämplig andra kajak? Misstänker att du vill paddla oftare än din partner.

Hej!

Jag och min sambo har varsin estländsk K1 (mkt nöjda med dem!) men paddlade nu på semestern K2 vid 2 tillfällen. Jag föredrar helt klart K1 pga friheten och flexibiliteten, men K2 har ju också fördelar. Det går fort när man är två i samma båt! Dessutom, får man barn/hund/annat levande lösöre såsmåningom är ju K2 mer praktiskt. När det gäller döda ting tror jag att 2 st K1 rymmer mer än 1 st K2.
Summasumarum, satsa på 2 K1. Och är ni priskänsliga så rekommenderas http://www.eastpole.ee

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg